Aktuellt

Tre missuppfattningar om unga

Det ni trodde om ungdomar är fel. Märta Stenevi fabulerar, medierna hallucinerar och experterna killgissar. Än en gång visar en ungdomsgeneration oss äldre, våra goda föresatser, fobier och värderingar fingret. 

Trump kommer att vinna valet

Det sa vårt AI-system vid presidentvalet 2016. Helt galet, när nästan alla mätningar visade att han skulle förlora. Vi vågade inte komma ut i bredare kretsar förrän dagen innan valet. Då kom vi motvilligt ut ur garderoben.

Giganternas kamp

Vad är det som gör att vissa lyckas halvbra, medan andra blir giganter? Det har många undrat. För om man kan identifiera framgångsfaktorerna så hade det varit möjligt att ta fram ett recept på framgång. Kanske enorm framgång.

När bekvämligheten kommer först

Unga orkar inte söka på Youtube längre utan nöjer sig med de algoritmer TikTok slumpar fram. Detta framkom i en ny studie vi gjort med 00-or. Hur mycket får AI styra våra ungdomar? Hur avgörande är bekvämlighet för dem?

Kompetenshaveriet

Vi går mot välfärdens undergång. Inte för att den förstatligas, privatiseras, eller inte kan finansieras utan för att den inte kan bemannas. Det finns inte tillräckligt många som vill arbeta inom till exempel vård, omsorg och polis.

Vacker och framgångsrik

Vi har missat tåget. Det spelar ingen roll hur fort vi springer. Tåget avgick för 20 år sedan. Europas idag mest värdefulla företag säljer inte data, AI eller ens ingenjörskonst. Europas mest värdefulla företag säljer skönhet och hantverk.

Nya livsstilar

Medievalen och sättet att kommunicera kopplar tydligt till livsstilar. Värderingar, samhällssyn och konsumtion visar på signifikanta och unika mönster. En splittrad och polariserad bild framträder i vår färska analys.

Upp- eller nedhandling?

Anledningen att man gör offentliga upphandlingar i Sverige är för ett säkerställande av att skattebetalarna ska få så hög kvalitet som möjligt till så lågt pris som möjligt. Men funkar systemet egentligen?

QP-kollen nr. 142

Vi tänkte fira påsk med att ge er recept på hur man skapar en riktigt tråkig stad. Inte? Lyssna då på sång och läs om Palestinatofflor, RoboDribbler och mer.

Boring

Hur kan man stärka bilden av en stad med kommunikation? Den frågan fick vi för två veckor sedan. Uppdragsgivaren ville att vi skulle leverera en berättelse och en insats som skulle sticka ut ovh lyfta bilden av Stockholm.

Femte industrin

Helge Bråthen, en världsberömd arkitekt och en av huvudpersonerna i Karl-Ove Knausgårds senaste roman[1] avfärdar sin hemstads slogan Urban Pärla med en fnysning och den giftiga kommentaren My ass; småstad med storhetsvansinne det är vad den är! Stockholm är onekligen...

Älska Janne!

Äntligen en hederlig reaktion i medierna med känslor och temperament. Det är rätt att bli upprörd och visa det om frågeställningarna är gravt felaktiga och kränkande mot organisationen eller personen som intervjuas. Men…

För dyrt att leva

Kan vi göra något för att komma ur denna till synes evighetslånga berg-och dalbana av räntehöjningar, inflation och ekonomiska kriser och visa att Houellebecq för en gångs skull hade fel? Att allt inte är förlorat. Inte än.

Tid för romantik

När hörde du dig själv senast säga Jag älskar dig? Eller Jag kan inte leva utan dig ? Men den vanvettiga (?) kärleken kan också drabba din låt, det vackra operahuset, hunden som pussar dig på morgon eller varför inte din drömbil? Hur olovlig och romantisk är du?

QP-koll nr. 139

Det osynliga numret kallar vi det. Varför all denna osynlighet? Takpannor, hus och båtar. Inget ska synas…

När pris blir viktigare än allt

När Elon Musk sänker priset på flera modeller med upp till 150 000 kronor och ICA måste skära ned på grund av minskad lönsamhet så inser man att något är på väg att hända. Prisvärdhet håller på att bli lågpris.

Ett pudrat lik

Det är snart 100 år sedan som något som stärkte platsens själ i Stockholm fick ta plats. Nu är det hög tid för Stockholm att vakna upp ur sin törnrosasömn och göra något åt den ogästvänliga, kalla och hårda ytan.

Arkiv