Aktuellt

QP-kollen nr. 112

Äntligen dags. Stenålderskonst, tränostalgi och Nalle Puh är några av inslagen i detta nummer. Peter skriver om att våga sig utanför boxen ibland.

Swedenborgseffekten

Kanske har du varit med om den. Swedenborgseffekten. Du har gjort egna analyser. Resultatet bär i en för andra obekväm riktning och konsekvenserna mynnar ut i något som kommer att skapa oreda, irritation och till och med kaos. Du kan inte hålla tyst.

QP-kollen nr.111

Dimma, muskler, lyx och vila är några av ämnena i senaste numret. Veckans artikel handlar om relevansen av dumma frågor. Missa inte!

Dumma frågor tack!

Kommer den fysiska handeln att överleva? Vad vill 00-isterna? Kommer SD att växa? Förvisso rimliga och relevanta frågor men ibland önskar jag att jag fick frågor av en helt annan natur. Lekfulla, utforskande och kanske rent av löjliga. Bortom vad vi kan veta. 

QP-kollen nr. 110

Nu är det slutslappat och dags för trendspaning igen. Vi kollar blodmixad färg, ett förklätt flyttyg och doftkonst. Bland annat.

Kreativitetens tidevarv

Pandemin lämnar spår och förändrar vad som kommer att leda till framgång. Det gäller för dig men också för hur organisationer leds och utvecklas. Vi är på väg in i kreativitetens tidevarv. Ny data visar vägen in i en post-pandemiska tid.

QP-kollen nr. 109

Tveklöst dags för sommarsemester. Vi är inte sämre än att vi i detta nummer ger er ett gäng tips för en riktigt lyckad ledighet med boende, kultur och fest. Garanterad All Inclusive.

Den Nya Nollpunkten

Efter snart två bisarrt trista år kan vi äntligen ana en ny tid. Post Covid blir inget sig riktigt likt. Pesten har härjat som förut, men värderingarna kommer förändras och på så vis hela vårt samhälle. Inget kommer bli som förut. Det kommer bli bättre.

QP-kollen nr. 108

Fräcka stölder, udda stadsutveckling och vilsna äldre avhandlas och ges kreativa lösningar. Läs också Peters essä om vikten av minnen.

Minnen om framtiden

Alla har vi minnen. Minnen som berör och minnen som formar oss. Tänk om vi visste hur viktiga dessa skeenden var då. När vi skapade dessa minnen. Eller visste vi redan då, intuitivt? Reste sig inte håret på armarna? Vibrerade inte luften på ett speciellt sätt?

QP-kollen nr. 107

Osynlig konst, skuggkonst, konst för alla och trollkonster till salu är några exempel på vad QP-kollen bjuder på i detta nummer.

Friheten

Skjutningar och gangsterrelaterade dödsfall sprids som en pandemi i våra utsatta områden. Ingen vet riktigt varför eller hur vi ska stoppa mördandet. Fattigdom och utanförskap ges som möjliga förklaringar. Är det sanningen?

QP-kollen nr. 106

Huvudnumret handlar om den omtalade Gen Z. Vilka är de egentligen? Nu kommer de ut ur garderoben. Eller in. Om det är fint och lyxigt nog. Vi fyller ut med kuddjur, filmhus och mycket mer.

Gen Z är inte vad vi hoppats på

Köerna ringlar sig längre än någonsin framför lyxbutikerna i nyss återöppnade städer. Lyxen stiger upp ur askan och visar bättre resultat än nånsin. Men mest underligt är nog att se vilka som står och trånar i kön.

QP-kollen nr.105

Med risk för att det blir tröttsamt; grönt är temat i detta nummer. Men hos oss är det förstås roligt grönt som exempelvis Hermès-grön Rolls Royce, tvålar som tvättar vatten och Venedig. Peter skriver om hur du gör ditt företag till en vinstmaskin. Kul?

Jackpot!

Vad utmärker ett framgångsrikt företag och varför fastnar det på vår radar? Vi kan mycket litet om aktiemarknaden men vi kan desto mer om trendanalys. Kanske vill du också göra en färd som slutar i jackpot? Vi berättar hur.

What makes Gucci Great?

Gucci är ett klassiskt varumärke med mytologisk kvalitet som kan kosta på sig att vara esoteriskt i sitt uttryck och kommunikation. Samtidigt har företaget i annan kommunikation visat att man är mycket närvarande och tydligt ställningstagande.

QP-kollen nr. 104

Självklart vill du veta var du köper cykeln med inbyggd vinkyl eller AI-ögat som håller koll på dig. Kanske vill du läsa Peters analytiska krönika om hur Guccis enorma framgångar kan förklaras. Håll till godo!

Arkiv