Helge Bråthen är en världsberömd arkitekt och en av huvudpersonerna i Karl-Ove Knausgårds senaste roman Det tredje riket. Bråthen avfärdar sin hemstads slogan Urban Pärla med en fnysning och den giftiga kommentaren My ass; småstad med storhetsvansinne, det är vad den är!

Hur kan man stärka bilden av en stad och tillhörande universitet med kommunikation? Den frågan fick Quattroporte för två veckor sedan. Staden är Stockholm och skolorna är KTH, KI och Stockholms universitet. Uppdragsgivaren ville att vi skulle leverera en berättelse och en insats som skulle sticka ut. Målgrupperna var EU-politiker, tjänstemän, forskare med flera.

Den första frågan vi ställde oss var: Ikoniskt eller (själv)ironiskt? Vi bestämde oss för det senare eftersom Quattroportes och uppdragsgivarens data visade på samma sak. Stockholm upplevs vara superduktigt, men talangerna vill ändå inte verka här. Att plussa på med fler positiva attribut skulle inte fungera. Det vore som att sockra en sockerbit. Samtidigt insåg vi förstås att det skulle minska möjligheten för oss att få uppdraget. Inte minst svårt för uppdragsgivaren att förankra ett ironiskt koncept i organisationer där man ofta tror att kommunikation är transaktionell/linjär.

Vi fick inte uppdraget. Föga förvånande, men förstås också lite trist. Det hade varit upplyftande att kommunicera en berättelse som är en konstrast i en värld med tusentals städer och universitet som alla berättar hur fantastiska de är. Det finns några lysande undantag Keep Austin Wierd. Men för det krävs mod och mycket självsäkerhet. Förslaget vi lämnade finns länkat här

Ni tycker säkert att förslaget är tokigt och inte speciellt strategiskt men vi ville följa våra värderingar och det vi bedömde hade haft störst möjlighet att nå de kommunikationsmål som finns i underlaget.

Påsken och speciellt skärtorsdagen och långfredagen är en tid som är förknippad med ångest och tristess. Självklart för Jesus men också för mig. Det känns som att en tung förlamande vikt ligger på mina axlar. I självterapeutiskt syfte sjunger jag, som en tradition, den melodi som bäst åskådliggör situationen för er nämligen Gethsemane – Only Want To Say med fin svensk text av Ola Salo, Gud jag vill ha sagt ur Jesus Christ Superstar av Andrew Lloyd Webber, ursprungligen inspelad av Ian Gillan.

Slutligen, vad har då Knasugård, Jesus och Stockholm gemensamt? Bedrägeri och tristess påverkar dem alla. Men de vet också att kärlek är större än allt.

Glad Påsk!