Aktuellt
QP-kollen nr. 114
Vågar du låta bli att skaffa dig mer koll på postkapitalism och censur? Tänkte väl det. Peters spaningar från Venedigbiennalen ger dig insyn i framtidens arkitektur. Trevlig läsning!
Venedigbiennal 2021
Vi hade lågt ställda förväntningar på VenedigBiennalen 2021 som behandlar arkitektur. Covid-19 borde väl ändå ha överskuggat allt föreställde vi oss och visst har en del lyfts fram innan men överraskande mycket var uppdaterat för att spegla en post-pandemisk tid. En tid olik någon annan vi upplevt.
QP-kollen nr. 113
Keramik, reklam, svamphus och världsexpo är några av höjdpunkterna i detta nummer. Det finns alltid något för de flesta smaker, även om man inte gillar svamp. Eller äpplen för den delen.
Vad är bra reklam 2021?
Bra reklam. Vad är det? Är det något som har ett kulturellt värde? Är det något som får människor att ändra sitt beteende eller som får människor att tänka annorlunda? Och visst är det så att experter inom ett visst område ofta har större ämneskunskap och insikter än utomstående?
QP-kollen nr. 112
Äntligen dags. Stenålderskonst, tränostalgi och Nalle Puh är några av inslagen i detta nummer. Peter skriver om att våga sig utanför boxen ibland.
Swedenborgseffekten
Kanske har du varit med om den. Swedenborgseffekten. Du har gjort egna analyser. Resultatet bär i en för andra obekväm riktning och konsekvenserna mynnar ut i något som kommer att skapa oreda, irritation och till och med kaos. Du kan inte hålla tyst.
QP-kollen nr.111
Dimma, muskler, lyx och vila är några av ämnena i senaste numret. Veckans artikel handlar om relevansen av dumma frågor. Missa inte!
Dumma frågor tack!
Kommer den fysiska handeln att överleva? Vad vill 00-isterna? Kommer SD att växa? Förvisso rimliga och relevanta frågor men ibland önskar jag att jag fick frågor av en helt annan natur. Lekfulla, utforskande och kanske rent av löjliga. Bortom vad vi kan veta.
QP-kollen nr. 110
Nu är det slutslappat och dags för trendspaning igen. Vi kollar blodmixad färg, ett förklätt flyttyg och doftkonst. Bland annat.
Kreativitetens tidevarv
Pandemin lämnar spår och förändrar vad som kommer att leda till framgång. Det gäller för dig men också för hur organisationer leds och utvecklas. Vi är på väg in i kreativitetens tidevarv. Ny data visar vägen in i en post-pandemiska tid.
QP-kollen nr. 109
Tveklöst dags för sommarsemester. Vi är inte sämre än att vi i detta nummer ger er ett gäng tips för en riktigt lyckad ledighet med boende, kultur och fest. Garanterad All Inclusive.
Den Nya Nollpunkten
Efter snart två bisarrt trista år kan vi äntligen ana en ny tid. Post Covid blir inget sig riktigt likt. Pesten har härjat som förut, men värderingarna kommer förändras och på så vis hela vårt samhälle. Inget kommer bli som förut. Det kommer bli bättre.
QP-kollen nr. 108
Fräcka stölder, udda stadsutveckling och vilsna äldre avhandlas och ges kreativa lösningar. Läs också Peters essä om vikten av minnen.
Minnen om framtiden
Alla har vi minnen. Minnen som berör och minnen som formar oss. Tänk om vi visste hur viktiga dessa skeenden var då. När vi skapade dessa minnen. Eller visste vi redan då, intuitivt? Reste sig inte håret på armarna? Vibrerade inte luften på ett speciellt sätt?
QP-kollen nr. 107
Osynlig konst, skuggkonst, konst för alla och trollkonster till salu är några exempel på vad QP-kollen bjuder på i detta nummer.
Friheten
Skjutningar och gangsterrelaterade dödsfall sprids som en pandemi i våra utsatta områden. Ingen vet riktigt varför eller hur vi ska stoppa mördandet. Fattigdom och utanförskap ges som möjliga förklaringar. Är det sanningen?
QP-kollen nr. 106
Huvudnumret handlar om den omtalade Gen Z. Vilka är de egentligen? Nu kommer de ut ur garderoben. Eller in. Om det är fint och lyxigt nog. Vi fyller ut med kuddjur, filmhus och mycket mer.
Gen Z är inte vad vi hoppats på
Köerna ringlar sig längre än någonsin framför lyxbutikerna i nyss återöppnade städer. Lyxen stiger upp ur askan och visar bättre resultat än nånsin. Men mest underligt är nog att se vilka som står och trånar i kön.