Milano Design Fair är världens största och även världens viktigaste designmässa. Alla är här. Även Quattroporte som är här för 15:e året i rad för att fånga de senaste trenderna. Här i Milano visualiseras den spirande utveckling som kommer att påverka samhället långt bortom design och inredning under kommande decennium; för som bekant är det i konsten, design och kultur som de nya samhällsförändringarna först ger sig till känna. Och vem vill inte vara först?!

Prada är, för första gången på många år, relevanta igen genom att tydligt illustrera en av de megatrender vi talat mycket om i några av våra tidigare artiklar. Trenden kallar vi, med all rätt (?) Feminine Revolution. I Pradas skyltfönster gestaltas kvinnan som den starkare, dominerande och överlägsna. Designen går så pass långt som att framställa henne som farlig och djävulsk och som med horn i pannan. Kvinnan är självaste sinnebilden för omvälvande förändringar. Nu och i framtiden. Männen skyltas som svaga, könlösa och viljelösa; så kallade mesar iförda magväska i alligatorskinn och blommiga pikétröjor. Ansiktslösa blir männen de objektifierade och, kanske ännu värre, totalt förlöjligade. I Guccis fönster var alla könsrelaterade markörer som bortsuddade och uppmaningen var tydlig. 

Ohörbart, utan språk och utan terminologi smyger den på oss, likt superintelligent utomjording.  En sån där som ingen tror på. Quattroporte har genom vår big data analys i Q-Ball sett att den feminina revolutionen, tillsammans med den digitala revolutionen, är den viktigaste omsvängningen i samhället de kommande åren. Det som händer är och kommer att vara mycket svårare att hantera än en big-data- eller online strategi. Nu ser vi det tydligt i designen också. Prada har förstått. När kommer förstår H&M, Netflix eller Svenska Akademien förstå att detta bara inte är på låtsas? Revolutionen är nämligen definitivt här. För er som inte vet. 

                                                               

Peter Majanen