Parametricismen är ett nytt förhållningssätt inom design, arkitektur och stadsbyggnad som håller att bli en rörelse. Mer hållbar och estetiskt nydanande än nästan all annan formgivning idag. Frågan om designers, arkitekter, statsbyggare och andra medborgare är mogna för detta nya tankesätt. Parametricism är en designinriktning som formulerades i början av 2000-talet av arkitekterna Zaha Hadid och Patrik Schumacher. Det var parametrcismens designprinciper som låg bakom Hadids unika formspråk.

Quattroporte använde parametricismens principer för första gången 2007, då begreppet ännu inte fanns, i ett stort utvecklingsarbete för en ny handelsplats som skulle uppföras i Värtahamnen. Det vi föreslog var en plats med en gestaltning som närmast kan beskrivas som nygotisk, baserad på datadriven design. Tillsammans med en algoritm som tog hänsyn till kulturellt arv ansåg vi att det vore möjligt att utveckla ett helt nytt uttryck. Genom variation och korrelation ville vi skapa en plats med helt egen morfologi som skulle koppla till Stockholms historia och framtid. Arbetsnamnet för platsen var Swedenborg. Innehållet i Swedenborg skulle också ha blivit unikt, med Hallen som var ett nytt mötes- och restaurangkoncept, Epicentrum skulle vara en stor yta för handel och entreprenörskap med tillhörande hotell och Atlantis trädgård en takträdgård/bar med utsikt mot havet.

Efter en initial ha succé fick det stora byggföretaget kalla fötter och en av cheferna, som sedermera blev VD, sa Varför behöver vi arkitektur? Det är ju billigast att bygga fyrkantiga lådor”. Med sin ingenjörsbakgrund agerade han rationellt, modernismen var för honom det mest effektiva. Det blev exodus för projektet och handelsplatsen som skulle ha stått färdig 2012 blev aldrig uppförd och till slut gick markanvisningen tillbaka till kommunen. Kommunen vill inte ha fyrkantiga lådor

Heydar Aliyev Center i Baku, Azerbaijan (2007–2013).

Men även andra arkitekter har låtit sig influeras av parametrcismens möjligheter. Louvre Abu Dhabi designat av Jean Nouvel har i en parametrisk fasad inkluderat lokala kulturella koder och platsens extrema klimat. Idéerna kring variation, differentiering och korrelation syns tydligt.

Förutom principerna finns också ett antal underavdelningar: Blobism, Foldism, Swarmism och Tectonism som alla bidrar till att utveckla design och arkitekturen in i ny riktning. Bort ifrån modernismens stelhet och postmodernismens ”anything goes”. Foldism är exempelvis ett sätt att använda ett material i en sammanhängande yta för att skapa oregelbundna former – utan att tillföra nya delar. Mathieu Lehanneur visar ett fint exempel på detta i sina marmorbord Ocean Memories.

I en tid där hållbarhet blir allt viktigare är parametricismen oöverträffad. Genom komplex databearbetning går det att optimera användningen av material – något som i sin tur ger upphov till ett unikt formspråk tillsammans med ekologiskt och ekonomiskt mycket hållbara lösningar Parametricismen tar också hänsyn till platsens topografi, klimatet såväl som kulturella koder, vilket bidrar till social- och kulturell hållbarhet.

Faktum är att chefen för det stora byggföretaget hade fel. Det är inte billigast att bygga en låda. Det är bara fulast.