Varför ser design och koncept så annorlunda ut i Milano jämfört med Sverige? Det är en fråga som jag, och antagligen många andra med mig, ställt sig vid de senaste 15 årens besök i designens huvudstad.

Hur kan det komma sig att holländska mooi, år efter år levererar makalösa och nyskapande utställningar. I år inspirerade av barock och manierismen? Varför kan Paola Navone, den italienska designikonen, skapa dessa fantastiska miljöer som får oss att känna lite mer och hur kan Rossana Orlandi, år efter år, överraska oss med sin oväntade blandning av design, butik och konst. (Även om Spazio Rossanna Orlandi just i år till stor del hade invadaderats av lyxklockstillverkare). Samtidigt som vi svenskar knappt orkat klämma fram en relevant utställning de senaste 15 åren. Obegripligt.

Jag kommer exempelvis ihåg den gång, för några år sedan i Milano, då en svensk organisation hade slagit på stort och bjudit in internationella storheter för att beskåda det svenska designundret. Det var otalt kaos utanför ingången där den världsberömda designern Karim Rashid blev nedtrampad. Inne i det vackra rennässanspalatset stod designobjekten uppställda intill varandra, utan känsla för sammanhang eller upplevelse. Utan tanke och utan mening. Varför? Sverige har många goda designers, det har vi fått lära oss. Dessutom har vi några av världens mer framgångsrika designföretag.

Ett svar på alla dessa frågor, kan vara att vi har ett bristfälligt intresse för presentation och koncept. Kanske för att vi vill sälja – det är ju trots allt en mässa – men att kommunicera en stark upplevelse står inte ett motsatsförhållande till detta. Tvärtom. Utan sammanhang blir föremålen, oavsett hur fantastiska de må vara, totalt ointressanta. Meningslösa.

För det var just det som årets utställning handlade om. Mening. Vilken mening har den mänskliga kulturen då digitalisering och robotisering tar över det som vi anser vara just mänskligt. Vilken mening kan design ge oss förutom den rent materialistiska tillfredsställelsen? Vilken mening har hantverket i vår tid?

Holländska mooi stod ut genom att visa att även vår tidsålder kan vara barock med dess fokus på rörelse, kraft och elegans. Samtidigt som vi älskar oss själva mer än någonsin ser vi också slutet på vår egen dominans. Kanske är det dags för oss svenskar att våga skapa något som har betydelse. Något med mening. Hur är allt detta relevant?

Quattroporte kommer att lyfta ut trender från designmässan även i år. Vi kommer att sätta våra insikter i relation till andra samhällsföreteelser under 2015 och visa på hur det i högsta grad är relevant för framtidens kommun som vill få fler invånare, bostadsområdet som vill bli mer livskraftigt, butiken som vill attrahera framtidens kunder eller sjukhuset som vill få patienter som tillfrisknar snabbare.  Vi kommer att göra vår och andras verksamheter ännu lite mer meningsfull.