Du lindar av olvon en midsommarkrans och lindar den om ditt hår  (Ur Midsommarvisa; R.Lindström/H.Norlén)  

 

Det är midsommar. Sverige är sällan vackrare än nu. Kanske är Sverige vackrare än någonsin. Är det ett tecken? För många av oss kommer att hemestra i år. Vare sig vi vill eller inte.  Och kanske inte bara i år. Det har under de senaste veckorna blivit allt tydligare att bilden av Sverige vacklar. Föregångslandet och förebilden Sverige uppfattas som av vissa som paria och vi blir ofrivilligt komiska i vår självtillräcklighet. Vilka konsekvenser kan detta tappade ansikte ha på sikt för bilden av Sverige? Hur ser är det ut rent faktiskt, på riktigt? Är allt bara överdrifter eller är vi de facto på väg att bli pandemins bananland nummer 1?

Sverige är nästan alltid bland de ledande länderna då det gäller olika typer av rankingar och internationella jämförelser länder emellan. Vår demokrati, livsstil och våra progressiva värderingar brukar ofta anges som skäl till denna avundsvärda position. Visst finns det dom som irriterar sig på vår självpåtagna roll som humanitär stormakt men i huvudsak har dock Sverige varit ett mycket respekterat land. Ett land att avundas.

Men nu håller det att gå åt helvete menar vissa förståsigpåare. Bilden av Sverige har tagit 100 år att bygga upp. Generationer av politiker, företag och inte minst det svenska folket spolas nu ned i latrinen på bara några veckor? Denna krackelerade bild riskerar att påverka svenska företag, som exempelvis IKEA, Volvo, Scania och H&M, att göra affärer. Det som förr har varit en kvalitetsmärkning Made in Sweden blir nu en belastning. Studier har visat att bilden av ett land är förknippad med vissa verksamheter och detta bygger på föreställningar som tagit lång tid att utveckla. För vem vill köpa klockor från Finland, bilar från Grekland eller haute couture från Norge?

Hur ser det då ut? På riktigt. En analys i vårt Big data/AI-system med mer än 1,5 miljarder webbplatser ger en tydlig bild.

  1. Intresset för Sverige har ökat sedan årsskiftet.
  2. Det allmänna gillandet för Sverige har avtagit främst i länder som USA medan bilden är mer stabil i länder som Tyskland och Norge
  3. Nedgången är allra mest dramatisk i källor med hög trovärdighet.

De uppenbara konsekvenserna är självklart en möjlig nedgång för Sverige som besöksmål. Givet turismens stora och tidigare växande del av BNP är detta inte optimalt för svensk besöksnäring. Problemet är dock betydligt värre än så. Bilden av Sverige kopplat till kvalitet minskar också mycket snabbt och är något som kan slå mot stora delar av vår industri likväl som nämnda företag som H&M och IKEA.

Situationen är problematisk. Vi är på väg att förlora ansiktet i USA och även i Kina verkar framtiden osäker. Vilka andra länder kommer sedan att omvärdera Sverigebilden? Det är dags att visa lite mer ödmjukhet och probleminsikt om vi ska återfå förtroendet. Annars får vi kanske vänja oss vid hemester och att av bilden av Sverige skadas för lång tid framöver. Det är priset för det som uppfattas som svensk halsstarrighet och patriotism.