Richard Florida har visat att Sverige är världens mest kreativa land i en rapport. Är det verkligen så och kan kreativitet mätas var två frågor som diskuterades? Per Schlingmann (Moderaterna), Mikael Damberg (Socialdemokraterna), Mernosh Saatchi (Humble Storm), Anna Serner (Filminstitutet) och Peter Majanen (Quattroporte) bidrog.

Sverige kommer först i flera mätningar som kopplar till vår förändringsbenägenhet, innovativitet och kreativitet. Frågan är hur det sedan märks i näringslivet, kulturen och samhällsutvecklingen? Schlingmann menade att Sverige vågar att gå bräschen eftersom det finns en kombination av kreativitet och stabilitet i det svenska samhället. Damberg tyckte att tryggheten höll på att erodera och kunde resultera i att vi kunde bli mindre kreativa i framtiden.

Det talas mycket om kreativitet idag men frågan är om vi känner igen den då vi ser den? Visst är vi kreativa i Sverige då det gäller utvecklingen av samhällsystem och teknisk infrastruktur. Men gäller det verkligen inom andra områden? Om vi däremot tittar på områden med extrem tillväxt som Luxury Goods saknar Sverige helt representation idag. När får vi ett svenskt LVMH?

Designern Philippe Starck utsåg nyligen Stairway to Heaven som det mest kreativa i Frame Mood Award. Är det värdefull kreativitet eller inte? Kan kreativitet överhuvudtaget diskuteras och läras ut?

Jag tror att kreativitet stimuleras i interdisciplinära miljöer. I en studie som Quattroporte genomförde 2010 på de 500 största amerikanska företagen så kunde vi konstatera att de som hade en ledningsgrupp som kom från olika utbildningsbakgrund, yrkeserfarenheter och etnicitet levererade betydligt bättre resultat än genomsnittet.