Better Collective och en bra investering

Bettingföretaget Better Collective kan betraktas som en av Quattroportes bästa investeringar. Och varför skulle det vara intressant för er att veta? Jo, av två anledningar. För det första ligger resultatet i vår aktieportfölj alltid en bra bit över index. För det andra placerar och maximerar vi vår aktieportfölj med hjälp av vårt egenutvecklade prognos- och trendanalyssystem Q-Ball.

Better Collective är ett teknikföretag, verksamma och tydligt positionerade inom vadslagning och spel inom sport. Företaget tillhandahåller plattformar för spel och har kunder som Bet365, Betfair och Unibet. Företaget grundades för 17 år sedan i Köpenhamn, är noterat på Nasdaq i Stockholm och är idag värt närmare 13 miljarder kronor. Under bara det senaste året har företagets värde stigit med 88 procent på börsen. Better Collective investerar nu i uppköp och är på väg att bli en av de ledande aktörerna inom sitt segment i världen. Quattroporte har ägt aktier i bolaget i drygt två år. Varför investerade vi i bolaget då?

Att mäta kommande framgångar

Ur vårt perspektiv är inte att mäta ett företags utveckling mycket mer annorlunda än att uppskatta en trends bana. Quattroporte använder sig av en prognosmodell som fångar positiva globala förväntningar hos ett visst företag eller i en vald bransch. Best Collective identifierades av prognosmodellen som varande ett företag med stor potential i framtiden. Då analysen gav oss en tydlig positiv identifikation investerade vi i företaget. Det har vi inte ångrat.

Mer övergripande kan man säga att Quattroporte analyserar den Zeitgeist som finns i omvärlden; vilka företag och trender som möter den anda som finns i samhället och som då har bättre förutsättning att lyckas. Mer drastiskt formulerat: vinnare skiljs effektivt ut från förlorare i vår analys.

Att mäta framgångar och dess orsak

Genom att analysera KPI:er retrospektivt i Q-Ball kan vi följa hur bilden av företaget utvecklats sedan Better Collectives start år 2004 och vi kan se det ur hundratals perspektiv. Dessa perspektiv ger en tydlig bild av vad som har varit av synnerlig vikt för Better Collectives tillväxt och varumärkets utveckling.

För Better Collective, är det viktigt att företaget uppfattas som entreprenörsdrivet, en faktor med ett klart kausalt samband med utvecklingen på börsen[1]. Företaget bör därför även i framtiden lyfta fram att det är grundaren som fortfarande är VD. Det finns självklart fler externa variabler som påverkar utvecklingen.

Insikter som från exemplet Better Collective kan användas till många bra ändamål. Till exempel för utveckling av stark kommunikation, för att ompositionera varumärket eller i utvecklingen av nya koncept. Quattroporte jämför i sina analyser KPI:er med konkurrenter eller andra företag som lyckats bra på marknaden. Visst är varje företag unikt, men processen är den samma.

Att göra en Better Collective

Om du är intresserad av att analysera hur du kan göra en vinnarresa som Better Collective gjort eller om du kanske nöjer dig med att förflytta ditt varumärke i den mest profitabla riktningen är det alltså fullt görbart. Redan idag. Kanske funderar då på att satsa på att arbeta mer med hållbarhetsfrågor, innovation eller bli mer premium. Vad skulle det innebära för ditt företags värde?

Processen är enkel:

  • Målformuleringvad vill du åstadkomma? Vill du ha ett mer tydligare varumärke marknaden med hjälp av ett varumärke som möter kundernas förväntningar eller vill du bättre utveckling på börsen?
  • Analys av nulägethur ligger företaget till i jämförelse med konkurrenterna? Vad driver värde och utveckling av varumärket i positiv riktning. Hur kommer branschen utvecklas under de kommande åren?
  • Simuleringhur kommer olika aktiviteter och insatser påverka bilden av varumärket och företagets värde? Testa innan du genomför.
  • Utveckling av strategi för att uppnå målen.
  • Implementering och analys

Det Quattroporte visar på ovan är en datadriven process som ger utrymme för såväl strategisk som kreativ verkshöjd. Vill du testa din organisation är det är enkelt gjort. Att ta reda på hur väl klarar du dig i konkurrensen och vilka förväntningar finns på ditt företag under de närmaste åren kan vara nog så värdefullt. En första nulägesanalys går snabbt. Men tro inte att en AI-driven strategi är ett självspelande piano för det krävs större kompetens än någonsin för att hantera de möjligheter som automatiseringen erbjuder. Oavsett vilket är det framtiden vi ser, vare sig vi vill eller inte.

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] En ARIMA-modell användes för analysen.