De mest storslagna utställningarna, som exempelvis den som tog upp universitetsområdet vi såg för bara ett år sedan, var nu krympta, nerprutade och kraftigt förenklade. Sannolikt är det en annalkande lågkonjunktur som syns i designens och konstens lågmäldhet. Spår av en mer ödmjuk hållning inför framtiden där anpassning blir viktigare än revolution. Låter det trist? Det behöver det inte nödvändigtvis vara.

Det fanns många intressanta utställningar även i år, det gällde dock bara att vara extra uppmärksam och orka gå de extra metrarna, utanför den gamla vanliga boxen för att hitta det där lilla extra vi åkt från Sverige för att finna.

1. AGC Asahi Glass – teknisk nyhumanism

AGC Asahi Glass är en av världens mest avancerade producenter av glas och high-tech material hade, under ledning av kuratorn Keita Suzuki, skapat en förbryllande utställning i Ventura Centrale. I gränslandet mellan avancerad teknologi och traditionell design hade de utvecklat ett antal belysningsinstallationer och möbler av helt nytt slag. Magiskt och vackert samtidigt som aningen skrämmande. Typologilösa saknade de koppling till vår tid, lite som en dator på 1800-talet skulle varit ogripbar för dåtiden. Det här är antagligen, och förhoppningsvis, den typ av belysning vi kan komma att se i framtidens marsfärder. Högteknologiska, kulturnära och i tomrummet mellan levande och dött. AGC Asachi Glass är ett av de få företag i världen som applicera DNA i glas. Ditt DNA, ditt barns eller din käraste kan vara en del av din sänglampa på farkosten som fraktar dig på din långa färd mot Aniara.

Rossana Orlandi Plastic Price – miljödesign

Vi har i en tidigare artikel skrivit om plastens möjligheter att gå från att vara det mest hatade materialet, till att i framtiden kunna bli något omhuldat med mer värme och kanske till och med status. Rossana Orlandi har i sin tävling RO Plastic Price utgått från samma grundläggande premisser. Rossana menar att plast kan vara extremt hållbart och rentav vackert. Årets vinnare, Alexander Schul, har skapat ett antal föremål från återvunnen plast, men kanske kunde Schul tagit ut svängarna mer. Trenden att visa på möjligheten att det finns många sätt att vara med och skapa en bättre värld, utan att fokusera på skam och förbud, utan istället uppmuntra till nyfikenhet och uppfinningsrikedom, är upplyftande.

IKEA Symfonisk – Smart Home för alla

Symfonisk är ett samarbete med Sonos där IKEA har tagit fram en lampa som också fungerar som högtalare. Strömningen att kunna kommunicera med högtalare, men också själva ljud-designen som en allt viktigare del av vår miljö, verkar bli allt viktigare. Om man ska tro IKEA kommer framtiden att gå i a-moll, en tonart helt utan förtecken och som bara spelas på de vita tangenterna. Och bäst av allt; a-moll låter alltid bra! Symboliskt brukar a-moll betraktas som den heligaste tonarten. Det smarta hemmet utvecklas alltmer till att bli det kännande hemmet. Emotionella förstärkningar genom smarta system som manipulerar ljud och ljus snarare än superintelligenta kylskåp. Vem trodde det då intelligenta hem såg dagens ljus i början av 2000-talet i ett samarbete mellan Ericsson och Electrolux?

År 2019 har en ny tid kommit till oss. Med små åthävor, känslor och dold teknologi fint åskådliggjort av Keita Suzuki. Det här är en svår utmaning för många företag som drivs av tillväxt och tydlighet. Nya tankar som kommer från en ung generation. Oavsett om de är på väg i goldondern eller om de väljer att stanna kvar med oss, kommer vi inte kunna gå i samma fotspår länge till.

Vi såg förstås en mängd intressanta utställningar och trender på årets mässa och kan sammanfatta det hela i att i dessa yttersta tider finns det hopp. Åtminstone om vi ska tro världens bästa designers.