Bilden av Sverige är viktig. Sverigebilden är viktig för investeringar, landets ekonomi och om Sverige ska fortsätta vara ett land där talanger vill verka även imorgon. För hur kan någon lita på en plats som synbart inte kan ta hand om sig själv och värna sina medborgare? En sådan bild tar på djupet och skadar vår själ. Sveriges självbild.

Vi har alla sett det. Det där när en karaktär går att lita på i en film eller TV-serie så kör denne gärna en Volvo eller Saab. Två svenska varumärken som signalerar säkerhet, trygghet och ett visst mått förutsägbarhet. Bilden är på väg att vittra bort. Lager för lager likt Leonardo da Vincis mästerverk Nattvarden som vittrar ner i Santa Maria della Grazie i Milano. Bara ett sorgset minne av något alldeles storartat lämnas kvar. Grundarbetet var felaktigt. Mästaren chansade, hade för stort självförtroende och litade på god vilja och erfarenhet. Vi vet hur det slutade och här står vi nu kvar i skärvorna av storverket. Kan vi återskapa det som en gång var mästerverket Sverige?

Felaktig bild

Men det stämmer inte. Det är faktiskt inte så illa som många vill få oss att tro. Mediernas, politikernas och näringslivets farhågor är inte besannade. Mer än 100 år av svensk framgångssaga har skapat ett stort förtroendekapital. Om vi agerar på signalerna nu har vi möjligheter att skapa något ännu bättre än tidigare. Återfå vår mening och stoltheten över det vi älskar.

Utvalda

Bilden av Sverige sviktar i några länder men många andra länder ser fortfarande på Sverige med positiva ögon. I Kina har till exempel Sverigebilden förbättrats en hel del de senaste tre åren. I Norge ser vi ser vi ingen tydlig nedgång. Bara i Tyskland. Sverige står fortfarande starkt. Allt annat är faktiskt rent skitsknack men oavsett måste Sverige utveckla sin bild för en ny tid. Vi saknar jutrots allt självkännedom och har uppenbarligen problem vi behöver lösa.

De svenska värderingarna måste stå i fokus för förändringen. Värderingar anpassade för en ny tid. Absolut. Landets grundarbete är rätt och kommer ur flera hundra år av historisk utveckling. Vi gjorde inte misstaget Leonardo gjorde. Vi fuskade inte. Vi använde al fresco. Inte al secco. Sverige behöver inte en ny berättelse. Sverige behöver förankras i det vi är och börja leverera. Inte snacka. Sluta älta och börja göra. Utan att ta bort grunden. Sveriges grundvärderingar är tron på människors lika värde, öppenhet, förändring och individualism det gör oss speciella. Särskilt tillsammans med en gnutta Jante som gör oss lite som Saab och Volvo. Det är våra värderingar som gör oss attraktiva men på samma gång också mer hatade i vissa arabiska länder.

Tagga ner och skala upp

Det är ingen fara med Sverigebilden. Men vi måste ta ut en ny riktning. Återuppväcka den själ vi en gång hade i stället för att söka något som vi inte är eller ens vill vara. På samma sätt känner nu Quattroporte att det är dags att återuppliva den själ och de värderingar som är orsaken till att vi existerar. Innan färgpigmenten börjar rasa ned och skärvorna blir till damm och vackra minnen. Vi startade för snart 20 år sedan för att vara en kunskapsledare kring visioner och framtid. En plats där kreativitet, insikt och strategi frodas. Alltid på högsta nivå och med konceptuell träffsäkerhet elegans som mål och där grundarbetet är lika omsorgsfullt som kompositionen och penseldragen. Aldrig inställsamt och alltid bortom självklarheter.

Melancholia

När jag sitter i vår Volvo V70 CrossCountry T6 från 2011, på väg mot landet, känner jag ändå framtidstro. För det är vi alla tillsammans som gör framtiden. Vi är faktiskt framtiden. Låt ingen annan ta ifrån dig tron på det. Inte Börje på Ericson, inte Andreas på Handelskammaren eller ens björnen Vladimir. Då har vi bara Melancholia kvar.

I helgen är det världspremiär på Kungliga Operan för Lars von Triers berättelse om hur en planet krossar jorden. Min uppmaning till näringslivets och politikens olyckskorpar är att gå på föreställningen istället för att bli en aktör i en självuppfyllande profetia som ingen vill se inträffa.