Eller: Rekryteringskampanjer – när kommunikation är lika med bortslösade pengar 

Vem trodde att vi skulle få brist på människor när vi har hört om jordens överbefolkning sedan barnsben? Varför saknar Sverige plötsligt kompetens i princip alla branscher och hur kommer det sig att rekryteringskampanjer som genomförs just i detta nu inte ger någon effekt? Svaret kan ges med två metaforer: Jag tror, jag tror, jag tror på mig och The Proof is in the Singing
 
En ny studie kring rekrytering bland unga som genomfördes under våren 2023 gav många överraskande insikter om de hur de tänker inför sina karriärval. Men också hur unga födda på 00-talet har en helt annan syn på kommunikation och vad som fungerar och berör. Läs mer om studien här.
 

Framtidstron lägger krokben

Unga har en mycket stark framtidstro och är helt säkra på att de kommer att ha ett bra arbete då de är 30 år. De förstår att det finns en arbetsmarknad där ute som kommer att jaga dem. Det är de unga och arbetstagarnas marknad inte tvärt om. Så arbetsgivare därute; ni kommer att behöva förtjäna varje medarbetare i framtiden. En svag bild av den bransch som ni verkar eller, gud förbjude, att din organisation har en negativ bild i (sociala)medier. Och vips är din anspråksfulla rekryteringskampanj betydelselös och slutar i intet. Förtydligande: ni får noll nya medarbetare, ty våra unga idag tror på sig själva och de tror också på framtiden då de faktiskt har förstått att det är vi gamla som är desperata. Ungdomarna kommer att välja branscher som har den starkaste bilden och som tillfredsställer de ungas framtidsdrömmar. De drömmar de tror på och lever för. Här kan ni läsa rapporten om ungas framtidstro.
 

Tondövhet och bristande sångförmåga

Ken Tamplin är en känd sångcoach med en dryg miljon följare på sociala medier. Tamplin har klart för sig vad som gäller; The proof is in the singing. Han menar att de sångpedagoger som inte är riktigt bra sångare själva kan inte heller lära ut hur det är att sjunga bra. Relevans här? Jo, översatt till kommunikation är det helt enkelt så att de som inte tidigare har bevisat att de kan övertyga och påverka unga, eller andra målgrupper för den delen, kommer inte att lyckas med sin rekrytering.
 Flera universitet i marknadskommunikation i USA har idag som ett krav för att ta högsta betyg att man kan få upp emot en miljon views på TikTok för att få högsta betyg. De bästa klarade det på en dag. Ni ställer er säkert frågan varför bry sig om en skitkanal som TikTok? när det gäller en sådan allvarlig och livsgörande fråga som karriärval. Svaret är simpelt: om du inte förstår algoritmdrivna kanaler idag så förstår du inget. Sad but true. 
 
Om ni som kommunicerar varken förstår unga på djupet eller kan sjunga. Lägg ner. Ni ger all professionell kommunikationsaktivitet ett dåligt rykte. Miljontals kronor, ofta skattepengar, slängs i sjön. Om man inte kan sjunga och inte förstår målgruppen så bör man kanske inse sina begränsingar. Annars blir det rent kommunikativt kvacksalveri. Sweet-talkers göre sig icke besvär.
 
I framtiden är jag säker på att vi kommer att kunna lösa detta. För effektiv kommunikation är möjlig även då det gäller rekrytering och ja, till och med när det gäller unga. Men bristen på människor kan vi inte göra så mycket åt  på kort sikt.
 
Vem som lärde mig ta ett högt c? Ronnie James Dio. Inte en lärare, men kanske den skickligaste sångaren. The Proof is in the Singing.