Vad är det som gör att vissa lyckas halvbra, medan andra blir giganter? Det är något många undrat. För om man kan identifiera framgångsfaktorerna hade det varit möjligt att ta fram ett recept på framgång. Kanske till och med enorm framgång.

Inom musiken är det tydligare än inom många områden. Antingen är man längre än de flesta andra eller så tillhör man de 99,9 procenten som får dela på smulorna. The Winner takes it all är ännu tydligare i det digitala samhället. Jag har i en tidigare artikel skrivit om hur man skriver en hitlåt och där var det tydligt att det inte är musiken som är den differentierade faktorn. Nej, nio av tio toppliste-låtar hade exakt samma harmoniska struktur och inget har inget förändrats. Det är samma ensartade ackord som används, oavsett musikstil. Därför måste det vara något annat som dessa musikartister kommunicerar. Något som överskrider den musikaliska dräkten.

Allmänna kommentarer

Rock och metal är mer eller mindre försvunna: Det finns några få exempel på rockband på 100 listan. Men 80 procent av musiken består av pop och 15 procent av rap. Så det är bara att inse, gitarrbaserad musik må vara populär som nischföreteelse men kan knappast förvänta sig att leda musikbranschen framgent

Ingen av de stora TikTok-stjärnorna finns i toppen på listan: TikTok-stjärnorna verkar inte ses som musikartister och de finns knappt representerade på Spotify’s lista. Är det så att TikTok och helt algoritmsstyrda videoplattformar inte påverkar beteenden och attityder på det sätt vi trodde? Det finns tidigare studier som visar att effekten av kommunikation på exempelvis TikTok faktiskt är svag men att den i princip inte är existerande är oväntat. Kanske har vi rusat åstad för snabbt när det gäller sociala medier och dess effektivitet som verktyg i marknadsföring och kommunikation.

Giganternas kamp – vem blir störst?

Om man ska bli riktigt stor måste man vara tydlig.Det går inte att vara en resonerande och mångdimensionell gestalt. Då blir man ingen gigant. Det var möjligt tidigare, men är på väg ut: Att vara en konstnär, diktare eller all-musikant är inte speciellt intressant. Musikalitet är helt enkelt ute.

Du måste ha sexappeal för att verkligen lyckas. Inget annat verkar fungera. Men det är klart att när musiken inte längre differentierar så är det något annat som måste till. Det man normalt förknippar med varumärken som kvalitet, kreativitet, verkshöjd med mera, spelar ingen roll i relation till succé på Spotify. Det som är avgörande är sexigheten för när alla kan sjunga rent och spela korrekt med hjälp av autotune och Logic/Protools är det helt uppenbart att det är något annat som kommer att avgöra din framgång.

Det kanske är på samma sätt inom andra områden som när alla kan skriva eller analysera lika bra med hjälp av AI. Vad är det då som differentierar? När det kommer till att vara intelligent och kreativ inte längre spelar någon roll. På samma sätt spelar inte musikaliteten längre någon roll inom musiken får du kanske ställa dig frågan: Är mitt varumärke tillräckligt sexigt?

 

I analysen har jag lagt in topp 100. Sedan har jag adderat mindre framgångsrika artister och  jämfört KPierna i vårt system Q-Ball.