Skjutningar och gangsterrelaterade dödsfall sprids som en pandemi i våra utsatta områden. Ingen vet riktigt varför eller hur vi ska stoppa mördandet. Fattigdom och utanförskap ges som möjliga förklaringar. Tänk om det inte handlar om sociala faktorer utan något helt annat. Något mer genomgripande som är orsaken till dessa tragedier.

Politiker famlar och skyller på varandra. Kriminologer samlar data och söker alltmer frustrerade efter kausala förklaringsmodeller. Ingen tycks kunna ge någon rimlig förklaring till den utveckling som sker och de som bor i dessa områden hukar under otryggheten och rädslan för att bli nästa offer. Hur kan detta hända i ett fritt välfärdsland som Sverige?

I gangsterdramat Snabba Cash möter vi de två huvudrollsinnehavarna Salim och Leya. Här framträder bilden av två ambitiösa personer som vill framåt till varje pris. De framstår inte som onda, tvärtom. Snarare ser vi två dynamiska, intelligenta, kännande men äregiriga människor. Priset för deras driv är högt både för dem själva och för omgivningen. Drivet och hungern som ska ge Salim och Leya lycka kostar…just det.. liv.

The Clash of Civilizations…

I den omdiskuterade boken The Clash of Civilizations menade Samuel P. Huntington att världen efter det kalla kriget skulle präglas av konflikter som hade sin grund i religiösa skillnader. Hans vision har blivit hårt kritiserad för sin etnocentrism och brist på empiriska bevis. Med några decennier på nacken visar sig Huntingtons bok vara bättre än sitt rykte. I en analys av religiösa värderingar i Europa som jag gjorde för något år gick det tydligt visa att det fanns mycket stora skillnader mellan exempelvis protestanter och muslimer.

…eller värdekonflikter?

Skillnader som verkade bestå även om individerna flyttade till en ny kultur och till och med om de inte var speciellt religiösa. I analysen kontrollerades utbildning och inkomst. Samtliga var födda i landet. Protestanternas ovilja till maktvärderingar stod i bjärt kontrast med muslimernas. Viljan att dominera och prestera är stark bland muslimer i jämförelse med protestanter. Detta behöver inte vara rätt eller fel, med det kan ge upphov till värdekonflikter och olika förväntningar på livet.

Religiösa värderingar kommer förr eller senare påverka samhället och politiken. Likväl som människors normer. Är det bara en slump att det i länder med muslimska värderingar finns en starkare nationalism och auktoritära samhällsskick. Kan man gå så långt som att säga att Sverigedemokraterna i grunden är uttryck för just dessa värderingar? Det vill säga, en del av en värderingsförskjutning som kommer ur viljan att dominera och ha ett auktoritärt styre?

Det finns inga snabba lösningar

Om nu religion är en del av den förklaringen bakom den utveckling som vi ser i Sveriges förorter vad kan vi då göra åt det? Här finns inga snabba lösningar. Att förändra värderingar tar lång tid. Det tar generationer. Men utan mer dialog och ökad förståelse mellan grupper med olika religiös bakgrund kommer dödandet i förorten vara ett mycket svårlöst problem. Många av oss kommer att tvingas bli lite mindre ivriga att uttrycka våra protestantiska värderingar och muslimer måste bli lite mer ”kristna”. Kanske låter det som en omöjlighet – men vi har inget val om vi vill samexistera. Pew Institute uppskattar att Sverige runt 2040 kommer att ha en befolkning där 33 procent är muslimer.

  • Alla skolor bör se till att det finns en blandning av unga med olika religiös bakgrund.
  • Religionskunskap med ett sociologiskt perspektiv bör ta en större plats i undervisningen.
  • Kultur och bildning måste sättas högre på agendan.
  • Nya religiösa skolor bör regleras bestämt och de befintliga ska kontrolleras hårt. Elevers fria tänkande och frihet att göra individuella val måste betonas i all verksamhet.
  • Sverige måste fylla sin berättelse – en svensk mission behövs. Det måste vara möjligt att älska Sverige oavsett bakgrund.

I den 19-sidor långa berättelsen i berättelsen Storinkvisitorn av Fjodor Dostojevskij återvänder Jesus till 1500-talets Sevilla. I en av världshistoriens mäktigaste appeller fängslas Kristus av Storinkvisitorn och hotas av att brännas på bål. Till slut släpps dock Jesus fri. Många har sett detta som det ultimata exemplet på att friheten måste segra över dogmen. Kanske är det bara så vi får tillbaka den trygghet så många längtar efter?

Peter Majanen

 

  • Samuel P. Huntington The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order (1996)
  • European Social Survey Cumulative File, ESS 1-7 (2016). Data file edition 1.0. NSD – Norwegian Centre for Research Data, Norway – Data Archive and distributor of ESS data for ESS ERIC