Det är inte så svårt som du tror. Det finns ett recept som i princip alla kompositörer följer idag.
Jag ska här berätta hur du gör. Men först lite grundläggande musikteori. Låtar analyseras utifrån den funktion som ackorden/harmonierna har i tonarten. Exempel: Om en låt går i C-dur ingår tonerna C, D, E, F, G , A och H i skalan. Varje ton i skalan kan kopplas till ett ackord. I C-dur ger C=I, Dm=II, Em=iii, F=IV, G7=V, Am=vi och Hm7–5=vii1. Sju ackord (I-vii) att välja mellan. Oavsett tonart. Självklart är det möjligt att välja en harmoni som inte är del av tonarten med påföljden att intressanta och eleganta utvikningar skapas vilket skulle kunna liknas vid bisatser. Tyvärr, sker dessa avvikelser väldigt sällan i dagens listmusik medan det förr i tiden var mer vanligt. Kan det bero på att det krävs ett säkert öra för att framställa dessa vackra bisatser? Idag använder 90 procent av alla låtar samma ackordföljder.
Vilka är ackorden?
Ackorden är I, IV, V och vi. Om låten går i C-dur blir det således: C, F, G7 och Am. Prova. Du kan blanda dem precis som du vill men jag har ett hett tips: vi, IV, V, I blir en hit varje gång. Det kommer låta bra, välbekant och städat. Sjung sedan en melodi till (Despacito funkar fint). Prova därefter att köra en liten variant på melodin och voilà, du kan ha skapat nästa megahit.
Låter all musik likadant idag? Var det bättre förr då det gäller populärmusiken? Förr var det ovanligt att man använde sig av ovanstående ackordföljd. Rick Beato visade att av Beatles 27 listettor var det bara en av låtarna som hade ovanstående ackordföljd, nämligen Let it be. Men det finns också nutida kompositörer som vägrar att använda sig av receptet. Av Max Martins 22 listettor är det bara två som använder receptet.
Varför denna utveckling på listorna. Är låtskrivarna mindre kompetenta idag? Har de fantasi och gehör som bäbisar? Nej, det handlar helt och hållet om de kommersiella villkoren som finns i musikbranschen idag. De som bestämmer vilka låtar som ska släppas tillåter bara låtar som bygger på receptet. Det är bara megakompositörer som Max Martin som få göra som de vill.
Alltså, nästa gång du hör en hitlåt och du tycker att du hört den förut så har du helt rätt. För du har hört samma recept hundratals gånger med några små variationer. Ta nu fram gitarren, öppna locket på pianot eller starta upp Garageband. Lycka till med komponerandet och se till och gör en nu hit vettja!
1 Mollharmonier skrivs normalt med gemener ex. am. Av pedagogiska skäl använder jag mig här av versaler=Am.
Writes about society, design, architecture, cars and climate.