För mer ett år sedan spelade jag in en version av The Show Must Go On. Som en hälsning, en besvärjelse och förhoppning. Det var många som kände likadant och låten fick över 50 000 lyssningar. Tack till er alla. Det finns en länk till låten nedan. För visst vill många av oss att allt ska återgå till det normala. Träffa vänner, gå på restaurang, gå på konserter spela live. Men jag hade fel. Showen måste inte bara fortsätta för det räcker inte längre. The Show Must Go On Beyond. Vi måste helt enkelt röra oss bortom var vi befann oss tidigare.
Att framföra Queens och Freddie Mercurys stora hit är inte helt lätt. Att träffa det höga cisset två gånger kräver ett visst mått av teknik, flexibilitet och musikalitet. Utöver det måste framförandet låta sårbart. Liderligt. Vad krävs då inte för att framföra The Show Must Go On Beyond? Gissa. Jo, det krävs rent och skärt mod och äkta hängivenhet.
Det amerikanska företaget Wave har The Show Must Go On Beyond som payoff och menar att man har receptet då man skapat den första plattformen för konserter i Metaverse där artister kan nå en ny nivå av interaktion med sina fans. En affärsidé bortom det vanliga. Justin Bieber – själv delägare – höll sin första konsert i plattformen den 18 november. 8 miljoner personer såg den. Jag var där. Men inte som mig själv. Det får bli i den vanliga världen den 15e mars 2023.
Om vi översätter Waves ambition till andra områden vart hamnar vi då?
Kommunikation och reklam
Reklamen är direktsänd i direkt samspel med konsumenten. Kreatörer skapar kommunikation med potential att bli värdefulla NFT:s. Det vill säga digitala objekt som ägs genom blockchain-teknik. Här blir marknadsföringen en del av produkten vilket innebär att gränsen mellan kommunikation/reklam och produkt upphör. För att reklambyråer och kommunikatörer ska överleva måste verkshöjden i framtidens reklam och kommunikation vara på samma nivå som de produkter och tjänster de vill sälja. Kommer reklambyrå X X kunna mäta sig med Virgil Abloh, Alessandro Michele, Demna Gvaisala eller någon annan kreatör i internationell världsklass? Det återstår väl att se i en snar framtid.
Scenkonst
Dans som inte tyngs av gravitationens principer. En opera där höga c bara är början med avatar-Jussi och avatar-Birgit. Du kan spela, dansa och sjunga med även om du inte har rätt förutsättningar. Tillsammans med stjärnorna, verkliga, simulerade, döda eller levande utan att skämmas över bristande begåvning eller blyghet.
Stadsutveckling
En stad som inte begränsas av hållfasthetsläran utan bara kan fokusera på att vara vacker. Det kostar så litet att experimentera. Kanske blir just din skapelse värd att bli en NFT? Bra design i Metaverse kommer att inspirera och spilla över till den fysiska världen.
Oavsett område är bara kreativiteten som sätter gränserna i föreställningen bortom hörnet.
Pröva att sjunga med.
The show must go on.
The show must go on beyond. Visst funkar det? Ja, jag tror det.
Writes about society, design, architecture, cars and climate.