Jag besökte för några dagar sedan en av Sveriges hotspots för teknikutveckling där alla vill göra en Elon. Här finns ingen tvekan om att det är  teknikutvecklingen som kommer att stå för framtidens tillväxt i Sverige. Det är väldigt mycket år 2000 på gott och ont. Samma tankemodeller, samma retorik och samma oförblommerade optimism. Underbart. Alla springer åt samma håll. Igen.

Vi har missat tåget och det spelar ingen roll hur fort vi än springer efter. Tåget avgick för 20 år sedan. Europas idag mest värdefulla företag säljer inte data, AI eller ens ingenjörskonst. Europas mest värdefulla företag säljer skönhet och hantverk.

LVMH Europas mest värdefulla bolag gick för en vecka sedan över den magiska 500 miljarder dollargränsen. Franske VDn Bernard Arnoult är för närvarande också världens rikaste man, och han vet sitt värde den gode Bernard. Gruppens aktier har gått från att handlas för 81 Euro i början av 2010 till att nu, tretton år senare, gå för över 900 Euro. Styck. När Arnault fick frågan vid ett aktieägarmöte nyligen, om huruvida han skulle kunna överväga att dela aktierna för att göra ägandet av företaget mer tillgängligt, lade Arnault in sitt veto mot idén med förklaringen: Jag kommer att göra er besvikna, men åtråvärdhet står i proportion mot värde. LVMH-aktier är också en lyxprodukt.

Svenne

Medan svenskarna pratar scale-up och replikerbarhet så handlar LVMH och Hermès affärsmodeller om raka motsatsen. Det som inte kan replikeras. Det som inte kan skalas upp snabbt. I företagen inom lyxindustrin höjer man priserna så mycket man vill medan Elon sänker sina. Kultur, hantverk och skönhet och innovation är drivkrafterna. I den här upp-och-ner vända skönhetsvärlden krävs ett annat och mer dynamiskt/sensibelt tänkande, oerhört långt ifrån fixering kring exponentiell utveckling och hockeyklubbs-logik. Frågan är vem som är det största affärsgeniet. Är det den som ger oss en trist, i för sig snabb bil, eller den som gav oss Kelly-väskan?

Jante

Jag ser nästan aldrig den här diskussionen i Sverige. Här diskuterar vi bara skönhet som begrepp och som utslag för något förlegat och nästan snuskigt. Finns skönhet överhuvudtaget, undrar svennarna. Borde vi inte förbjuda det eftersom det inte går att definiera? Skönhet är inte heller tillräckligt demokratiskt eftersom skönhet inte är jämnt fördelat. En del är ju vackrare än andra, något som gäller både produkter som människor och det som inte kan jämnt fördelas är ju av ondo. Detta har vi fått lära oss sedan vi gick i småskolan. Fenomenet kallades då för Jante.

Även EU verkar blunda för faktumet att det inte är bilindustri, digitalisering eller försvarsindustri som vi är bäst på. Det är nästan pinsamt att det är något så föråldrat som god smak och kulturell finess som är det bästa som det gamla Europa har att erbjuda och som resten av världen försöker kopiera. Och visst kan man säga att lyxprodukter handlar om att sälja status till osäkra människor. Men gör det verkligen saken sämre? Nej, bara mer genial. Kom nu inte och påstå att det handlar om konservatism och tillbakablickande för då visar du bara att du inte har koll.

Jag gillar Elon mycket men jag beundrar Bernard mer. Så’n är jag. För om 100 år kommer Louis Vuitton Airplane Travel Bag för 39000 dollar som såldes 2023 sannolikt vara en värdefull antikvitet medan Tesla modell Y sedan länge är glömd och skrotad. Vad som är mest hållbart. Det är lätt att se.

Det vackra

Jag tror att vi borde fundera litet kring de värde det vackra innebär. LVMH är exempelvis Frankrikes största skattebetalare. Men också hur det borde påverka oss att leda och organisera företagande. Hur banker investerar sina pengar och till vilka områden våra talanger väljer att fokusera sitt liv. Hur vi kommunicerar och hur vi tänker. Hur vi utvecklar våra städer och vilka föremål som finns i våra hem. Jag upplever att våra tankar ofta är fjättrade i en slags nyttighets och strategisk diskurs som stänger vårt medvetande och gör oss onödigt gråa och medelmåttighetsförnuftiga. Nästan så att jag ibland funderar på skära upp mina handleder av ren tristess.

När gjorde du senast något som var både vackert och hade hög hantverkskvalitet? Om du säger länge sen eller aldrig kanske det är dags nu. Testa. Du kan. Släpp greppet om Excel, Power Point, Python. Smartphone och Adobe-paketet. Ge dig ut på djupt vatten. Du har inte en dag att förlora. Våga vägra fulheten och ge dig själv en ärlig chans.

Hur vackra är svenska varumärken? Nedan ser du några jämförelser som gjorts i vårt system Q-Ball. Vi jämför med några internationella varumärken. Ni kan se resultat och själva dra slutsatserna. De är uppenbara.