Orkar du se tecknen i vår samtid? En betraktelse om vår samtid och stundande framtid.                                                                                                          

I de dagarna ska människorna söka döden men inte finna den,

de ska längta efter att dö men döden ska fly ifrån dem.[1]

 

Så blytungt och ödesmättat inleds Karl-Ove Knausgård sin senaste roman Morgonstjernen som utgavs för någon vecka sedan i Norge. En luguber berättelse på 666 sidor.

Michel Houellebecq, den franske författaren skildrar i sin senaste bok, Serotonin, en mörk och dystopisk framtidsbild. Den är kärlekslös, tablettberoende och utan hopp. Gud och kärlek är ledstjärnorna vi inte gitter följa.

Den franske designern Matthieu Lehanneur har skapat en bänk, Domestic Forest som är formad likt en stiliserad och kolbränd trädstam. I naturlig storlek. Sitter man på sin egen undergång?

Beyoncé sjunger/säger på sitt konceptalbum/film Black is King:  You can’t wear a crown if your head is down. Är det en slump?

Den italienska miniserien Miraklet (Ammaniti/Munzi/Pellegrini) skildrar hur en blödande Maria-statyett i plast skapar oreda och ångest i en märkligt blek samtid

Den inställda Venedigbiennalen ställer frågan How will we live together? Utställningen 2022 kommer ha namnet Universes in Universes.

I polska Olga Tokarczuks senaste bok Professor Andrews i Warszawa, ställs protagonisterna öga mot öga med det oväntade och världens obeskrivlighet. Allt måste omtolkas.

Amerikanske musikern Gino Vannelli skiver i en av sina senaste låtar

It’s going to be a long dry season. It’s going to be a while til rainbow bends, 

It’s going to be a long dry season

It’s going to be a long dry season. It’s going to be a time for believin’

Until the grass is green again

(Ur Long dry Summer, Gino Vanelli, 2019)

Kulturen är en viktig del i sammanhanget att förstå var mänskligheten är på väg. Konstarterna är ofta mer träffsäkra och överträffar det mesta i sin förmåga att ställa rätt frågor. Kulturen är nästan alltid bättre än andra former av prognoser i sin känslighet. Quattroporte har försökt följa vår samtid genom förändringar och skiftningar i konst och kultur i 15 år. Vi häpnar men frågan är om vi orkar se tecknen i vår samtid längre. Vad ser du och vad orkar inte du acceptera.

Covid-19 kommer förändra oss för alltid, som ett krig, en naturkatastrof eller en personlig tragedi. Men vi kommer tillbaka; frågan är bara till vad. Till en brinnande helvetesstjärna, drogade zombies eller människor med resta huvuden, grönt gräs och kärlek? Den här gången vill vi inte försöka oss på några svar. Ingen data som stärker det en eller andra. Våga se tecknen i vår tid och fundera en stund över vad det kan innebära för just dig.

 

[1] Uppenbarelseboken 9:6 SFB15