När vi för några månader sedan genomförde fokusgrupper med 00-ister hörde vi att de inte längre orkar söka på Youtube. Det är för jobbigt. De nöjer sig med den information som algoritmerna på TikTok slumpar fram. Vi förfasade oss naturligtvis över en utveckling som låter AI styra ungdomarnas informationsinhämtning och inte minst över hur avgörande bekvämlighet är för deras beteenden. Var kommer detta att sluta?
På frågan om de inte var oroliga att få en för begränsad bild av sin omvärld svarade 00-isterna att de visst insåg att det var en risk. På frågan om de var oroliga att TikTok förstod och registrerade deras preferenser och sannolikt kunde utläsa politiska åsikter och deras grundläggande värderingar så förstod de det också. Men var inte särskilt oroliga. Och inget av detta gjorde att de tänkte ändra sitt beteende. Bekvämligheten slår allt.
Hur blev det så här?
AI är egentligen bara en förlängning på alla andra bekvämlighetslösningar som vi något äldre har sett till att utveckla och använda. Vi planerar inte resor med hjälp av kartor utan förlitar oss fullständigt på GPS:en när vi ska orientera oss på en plats vi inte besökt förut. Så bekvämt.
Många har slutat att titta på linjär TV. Även vi gamla. Vi nöjer oss med Netflix , HBO och andra play-funktioner som erbjuder oss filmer, sport och serier som vi vill se. Framför allt väljer vi själva på vilken tid vi vill se något. Vi behöver inte heller hålla koll på våra CD-skivor utan använder oss av Spotify där vi inte ens behöver skapa egna spellistor utan kan förlita oss på att Spotify föreslår en låtlista vi kommer att gilla. Precis som ljudboksförlagen föreslår din nästa bok. Kanske är det inte bara ungdomen, utan hela samhället, som går över till att i ökad grad styras av algoritmerna. Är jag gammal om jag säger att jag känner mig kapad?
Konsekvenser
Vi ser redan idag att det skrivna ordet tappar i intresse. Rörliga medier ökar. Aftonbladet och Expressen satsar i ökande grad på rörliga nyheter. Youtube tappar mark till förmån för de korta budskapen som ryms i en TikTok-video, och Facebook/Meta, Snapchat, Instagram och övriga sociala medier satsar allt mer på korta snabba videos/reels. Det finns två sätt att hantera algoritmerna. Luta dig tillbaka njut av att någon annan gör jobbet och titta på några fler filmer eller TikTok-videos. Bli bekväm.
Eller så använder du tiden du tjänar på AI till att utmana din kreativitet och klura på vad du missar med algoritmerna.Kanske hittar du nya former för din egen nyfikenhet, påhittighet och utveckling. För det kanske kan vara så att du kommer att känna dig mer tillfredsställd av att uppleva det du själv jobbat och utvecklat själv. Alldeles på egen hand och med din alldeles egna tid som aldrig kommer tillbaka.
Writes about communication, media, wine, politics and Donald Duck.