En återgång till vad man verkligen kunde var framgångsreceptet som lagade bottnen i det sjukande skeppet, berättade John Andersson, Senior Marketing Manager på LEGO, under morgonens kreativa mornar-snack på Berns. Nu verkas det i det område där det finns en solid gräsrotsverksamhet, det är byggandet som spelar roll.
Genom att initiera forum åt sina AFOLs (Adult Friends Of LEGO) i form av ReBrick och sedan släppa det fritt åt användarna investeras det i kunskapskapital och genom att vistas på forumet kan företagets spanare få en känsla för exempelvis nya trender inom byggande och efterfrågan.
Man har även crowd supportplattformen LEGO CUUSOO där man kan lansera sin LEGO-idé och, om den får 10 000 supporters, få den realiserad och 1% av försäljningsintäkterna. Basal intressentaanalys. I viss mån påminner det om skrivande observatörs nu nedlagda favoritgräsrotsplatform Zuda comics som lades upp av DC comics för serieskapande och som innan det blev alltför betalorienterat, och tyvärr på kuppen förlorade sina själ, var helt brilliant.
Att det är det fysiska byggandet som allt kretsar kring har även annamats i projektet Life of George där en app kompletteras av en byggsats och ger innehavaren uppdrag som bedöms medelst scanning och tidtagning i den smarta apparaten, må det vara telefon eller pad.
På frågan om mest minnesvärda legoset svarar John Andersson tveklöst polistationen. Det är realismen som funkar. Kanske är det kombinationen av de i många aspekter lekfulla byggklossarna och den gråa vardagen. En slags magisk realism där lek och allvar blir ett.
Möjligtvis minuspoäng för bemötandet på publikfråga om kön och genus bland varumärkets produkter. Att det spelar mindre roll för barn vem som är vad och vad som är tänkt för vem och att det snarare är föräldrar som väljer stereotypt är förvisso en parameter. Men att det är stereotypa produkter där mansfigurer allt som oftast rör sig i spektrat austronaut, brandman och mekaniker och kvinnofigurer har en juicebar går inte att komma ifrån. Det känns ju lite 40-tal.
Ett intressant komplement till snacket i fråga, som gissningsvis kommer upp i digital form inom en snar framtid, är 30 minuter långa AFOL A Blocumentary från 2010 som fokuserar just på gräsrötterna och där den intressanta diskussionen om ingenjör eller konstnär förs eller åtminstone snuddas vid.
Writes about culture and lifestyle.