Helge Bråthen, en världsberömd arkitekt och en av huvudpersonerna i Karl-Ove Knausgårds senaste roman[1] avfärdar sin hemstads slogan Urban Pärla med en fnysning och den giftiga kommentaren My ass; småstad med storhetsvansinne det är vad den är!
Stockholm är onekligen en högt rankad stad inom innovation, kvalitet på forskningsmiljön och entreprenörskap. Det är en modern stad som gör många fantastiska och framtidsinriktade saker. En stad där alla talanger borde vilja bo. Men samtidigt är Stockholm förhållandevis lågt rankat när talanger får välja var de vill verka. I Quattroportes egna mätningar blir det tydligt att staden saknar själ och karaktär. Kan denna avsaknad vara en bidragande orsak till talangernas njugghet? Att det inte verkar vara så kul att bo Stockholm helt enkelt. Att det är den bleka bilden som bidrar.
Mätningarna i vårt big data och AI-system Q-Ball visar tydliga resultat. Det är någonting som saknas. Framgångsmaskinen Stockholm talar inte till våra känslor och hindrar universiteten att attrahera de mest lovande talangerna och den intressantaste forskningen. Vi vill använda denna tudelade bild av Stockholm som en resurs i kommunikationen att vi är duktiga men ointressanta och på exponera självdistans och humor. Ett sätt att göra vår plats mer attraktiv för kräsna talanger och företag som kan välja mellan Berlin, Milano eller San Francisco men också för att skapa intresse i medier och bjuda in till spridning i sociala medier.
Konceptet
Det kommunikativa konceptet blir som konsekvens: Stockholm – The Boring City
Boring[2] är ett samhälle med drygt 8000 invånare som fått sitt namn efter William Harrison Boring[3]. Det ovanliga namnet på samhället gör att det ofta hamnar på listor över udda platsnamn. Trots det omfamnas namnet av lokalbefolkningen och återfinns på många av de lokala företagen, vilket resulterar i många vägskyltar som kan uppfattas som humoristiska av utomstående. Anhängare av byn använder slagordet Den mest spännande platsen att bo på. På samma sätt som Boring är mer spännande än sitt namn är Stockholm bättre än bilden av vår stad.
Vad vi föreslår är därför ett delvis ironiskt koncept som handlar om hur trist Stockholm är. I själva verket är ju Stockholm en fantastisk plats med duktiga människor, företag i framkant och en forskningsmiljö i topp men som sammantaget inte är inte särskilt coolt. Inget som framkallar svallande känslor. Stockholm helt enkelt tråkigt. Exempel på budskap av typen:
- Stockholm är i topp inom Life Science – Boring
- Boring Stockholm – i topp inom Life Science
- Stockholm (är)så boring men i topp inom Life Science
- Stockholm är en av världens främsta start-up scener- Boring
- Boring Stockholm – en av världens främsta start-up scener
- Stockholm (är) så boring men har en av världens främsta start-up scener
- I Stockholm har en fantastisk skärgård – Boring
- Boring Stockholm men har en fantastisk skärgård
- Stockholm (är) så boring men har en fantastisk skärgård
- I Stockholm finns några av världens ledande universitet – Boring
- Boring Stockholm har några av världens ledande universitet
- Stockholm är så boring men har några av världens ledande universitet
- The Nobel Price – Boring
- The boring Nobel Price
- I Stockholm finns musikskapare av världsklass – Boring
- I boring Stockholm finns musikskapare av världsklass
- Stockholm är så boring men har musikskapare i världsklass
- KTH, SU och KI – Boring
- Boring KTH; SU och KI
- Trio – Boring
- Boring Trio
Konceptet behandlar allt som är bra i Stockholm och stadens forskning som boring. Oavsett.
Skulle boring med frågetecken kunna vara ett bättre alternativ? Nej, vi anser att det tar bort hela det självironiska greppet och blir mer av ett poserande liksom att Stockholm är väl inte så tråkiga ändå va’? Frågetecken är därför inte aktuellt. Om man verkligen vill nå ut. Framförandet och det visuella ska på ett humoristiskt sätt spela på Stockholms uppfattade tråkighet. Dunkla, slaskiga dagar med överfulla tunnelbanevagnar, människor som jäktar med ansiktena i backen och ett Slussenbygge som aldrig blir klart. Men det ska också i kontrast visa det fina vår stad har. Vackra miljöer, en rik kulturscen och starka forskningsinstitutioner. Transparens och autenticitet med humor som kommer att beröra och påverka personer med hög kognitiv kapacitet. Inte självberöm.
Idag går det inte att lura er målgrupp. Ingen av dem tror att Stockholm är Nordens Venedig. Stockholm är inte heller San Francisco eller Milano. Men Stockholm är bättre än ryktet förtäljer. Stockholm är en stad med självironi och humor; en plats där man ser saker för vad de är och där man faktiskt kan lyckas om man anstränger sig en aning. Alla städer i världen vill visa hur fantastiska de är vill vara i ”världsklass”. Men den typen av självförhärligande har i bästa fall en terapeutisk funktion och är i värsta fall ett självbedrägeri för uppdragsgivaren fromma. Det är bara att inse.
Stockholms malmfyndighet är inte vår innovation, vårt överlägsna kunnande eller ens entreprenörskap. Det är bara förutsättningar. Men vi ska ha klart för oss att talang kan lämna direkt. Det är humor och självironi som är, eller borde vara, våra naturtillgångar. Så för att parafrasera Knausgård igen. Att Stockholm är boring är inte my ass. Det är det som gör huvudstaden och dess forskning så speciell, unik och till och med världsledande.
Men universiteten då?
När vi jämför bilden av världsledande universitet med Stockholms universitet, KTH och KI så slås vi av att de idag väl mäter sig med de bästa ute i resten av världen. Oavsett om vi jämför med Stanford, MIT eller Harvard är det litet som skiljer. De internationella är mer kända men attityden till dem är liknande. Nedan en mätning av bilden i Q-Ball.
Det faktum att universiteten har bra anseende, men är okända gör att det blir viktigt att koppla forskningen och universiteten till Stockholm och stadens kvaliteter. Det är först när ni får människors intresse kring Stockholm som universiteten och forskningens unicitet som ni kan nå fram med djupare budskap kring de kvaliteter som finns i tre universiteten.
Tillväxt, TRIO och den 5:e industrins plats
Koncept: Stockholm – the boring city
Budskap: KTH, SU och KI – Borin
Avslutningsvis ska innehållet i kommunikationen förklara varför Stockholm och de tre universiteten är så fantastiska, baseras på tankarna kring den 5:e industrin. Det som ligger långt bortom den 3:e industrins automatiseringsvurm och den 4:e industrins digitaliseringsfokus. Det är i den 5:e industrin och den nyss utvecklade modellen som nyckeln ligger. Quattroporte kan berätta hur detta ska omformas i kommunikation om vi blir aktuella för uppdraget. Nedan ser ni en skiss om hur vi kan komma att kommunicera.
Plan för genomförande – en skiss
Det som skildras nedan är ett förslag som kan påverkas och utvecklas avhängigt budget.
Sociala medier – att skapa en hype
En tävling form av en kortfilm/reel som skildrar Stockholm the Boring city på bästa sätt. Med humor, kreativitet och unicitet som kriterier får unga studenter och forskare under 35 år skapa korta berättelser för sociala medier. Inbjudan och formulär är en viktig kommunikationsaktivitet. Priset är forskningspengar inom det område som personen är verksam inom. Forskningspengar kommer att styra mot vissa målgrupper i Sverige men även internationellt. Juryns ordförande skulle exempelvis kunna vara Ruben Östlund, Jonas Frisén, Tarik Saleh och Danuta Wasserman. Pris och film visas i huvudeventet (se nedan). Filmerna fungerar som pressreleaser för svenska och internationella medier. Även egna kanaler används som hemsidor och sociala medier. På det sättet påverkas också universitetens varumärke och Trio som helhet gynnsamt.
Topplistor på de tråkigaste filmerna presenteras och skapar intresse i massmedier bredare i både smala och breda forskningstidskrifter.
Genomförande: juni 2023
Seminarium och event – The Boring city and the 5:th industry.
Ett seminarium hålls i augusti på temat 5:e industrin i Stockholm och varför forskningen är avgörande. Här visas filmerna. Visionärt, annorlunda och roligt. Ett forskningsseminarium i humoristisk kontext genomförs. Här kan vi tänka oss Messiah Hallberg som ledare av eventet i bästa Svenska Nyheter anda. Forskare, forsknings-/utbildningspolitiker och företagsledare är inbjudna. Allt filmas och måste hålla hög produktionsnivå.
Ovan har vi nämnt två möjligheter av många vi kan tänka oss. Quattroporte kan med vår erfarenhet av att kommunicera och utveckla koncept vara involverande i alltifrån produktion av programmet till utveckling av manus och det grafiska uttrycket.
Genomförande: augusti 2023
Vi ser ovan kommunikationsisats vara en startpunkt för löpande aktiviteter kring The Boring City under de kommande åren. Tävlingen kan vara ett återkommande event. Seminariet kan bli ett event som anpassas givet de senaste trenderna. Den sammanhållande idén över åren är Stockholm – The Boring City.
Vi ser Boring City eller Boring som ett soft power-koncept. Vilket också kan användas för att positionera Europa. Boring Europe är en utgångspunkt som visar att vår kontinent har en stor självdistans. Långt ifrån de auktoritära strömningar som finns i stora delen av världen 2023.
Utvärdering
Quattroporte utvärderar hur bilden av Stockholm och respektive universitet förändras kvartalsvis med start 1 maj 2023.
[1] Det tredje riket, Nordstedts förlag (2022)
[2] I Oregon på USAs norra västkust
[3] En av platsens första invånare som började odla marken där 1874, och som senare skänkte delar av sin fastighet för att den första skolbyggnaden i samhället skulle byggas.
Writes about society, design, architecture, cars and climate.