För 20 år sedan debatterades om framtiden skulle vara data- eller hypotesdriven. Idag vet vi att det datadrivna alternativet vann, med AI som kronan på verket. Efter ett ha arbetat med datadrivna processer i snart tre decennier ser jag tydligt hur data idag håller på att ta över alltifrån näringslivet till kulturen. Ingen kommer undan. Quattroporte har utforskat vår nya verklighet en tid och avslöjar vilken aktör som inte bara har störst muskler utan som också har de bästa insikterna och kunskaperna om framtidens verklighet. Den datadrivna. 

Jag är i färd med att frilägga sången på några av mina gamla musikkompositioner från 80- och 90-talet. Jag vill inte bara ge min musik en mer samtida musikdräkt utan också skapa en möjlighet att använda min röst som ett filter när jag sjunger in nytt material. Det blir en fantastisk mix av dåtid och nutid. Likt en tidsmaskin. Dåtidens drömmar vibrerar i min unga stämma fylld med förhoppningar som sedan länge är förlorade. Låten Jag kan se skrevs på sent 80-tal och säger något om den tid som var och kanske något om det som komma skulle. Resultatet blir helt fristående sång med alla sina förtjänster och fel. Varför skriver jag om detta? Jo, det handlar om AI. Ny AI-teknologi som gör så mycket mer möjligt i våra liv. Sånt vi bara kunde drömma om för bara några år sedan. Sett på film. Det är här nu.

Framtidsbyrån

Quattroporte har naturligtvis sett det komma och har använt och utvecklat tekniken sedan år 2007. Vi har skapat, och framgångsrikt använt, effektiva textanalysalgoritmer i vårt egna AI/big-datasystem Q-Ball allt sedan dess. Få har förstått. Men vi har för länge sen förstått att analysera framtiden är samma process som att förutsäga nästa ord eller nästa token. Quattroporte kommer snart kunna förutse sådant som ingen kunde drömma om.

Tydde linjernas magi – andras framtid var mitt liv

Vi vet att en av de absolut snabbast växande trenderna i världen idag är AI. En trend som med stor sannolikhet är på väg att utvecklas till en megatrend som kommer att påverka i princip all mänsklig verksamhet under mycket lång tid.  Vi tar del av dagliga spekulationer kring hur AI kan hota och förbättra våra liv de kommande decennierna. Det finns många planer, projekt och drömmar förknippade med AI-utvecklingen inom vård, underhållning, kultur och ekonomi. Jag möter dem dagligen i mitt yrkesliv. Tusentals tjänster har redan skapats. För någon månad sedan gick vi igenom ett stort antal tjänster inom kommunikation och trendanalys. Vi ser en intressant utveckling men inte mindblowing. Inte än.

Det finns onekligen värderingsmässiga aspekter kring AI som vi måste vara uppmärksamma på. Jag tänker till exempel på upphovsrättens betydelse när företag tränar sina stora språkmodeller. Men i ärlighetens namn är AI i huvudsak en neutral teknologi som kan användas för oändligt många ändamål. Goda som onda. Precis som all teknologisk utveckling är det upp till oss människor och användare att göra någonting värdefullt av verktygen. Banalt? Absolut, men det värdefulla och goda glöms alltför ofta bort.

Låna din hand till mig – jag löser din framtids gåta

Företag och organisationer kommer vartefter anamma AI-teknologin. Vissa såklart mer framgångsrikt än andra. Genom att utveckla nya tjänster och produkter kommer utövare i samhället få möjlighet öka kundtillfredsställelsen och förbättra effektiviteten. Den ökade nyttan kommer att stärka varumärken inom många områden. Vi kommer att se hur många företag transformeras till att anpassa sig till en ny verklighet och förhoppningsvis skaffa sig förmågan att möta framtidens behov på ett bättre sätt än tidigare.

Jag var nyfiken på hur olika företag idag förknippas med AI. Genom att använda Quattroportes egen AI och Big data-modell Q-Ball har vi mätt hur lyckosamma några utvalda företag är i sin användning av ny teknik. Vi mäter med hjälp av textanalys och KPIet AI-kompetens. Medelvärde = 100 och ett högt värde är bättre än en lågt. 

Som ni ser mätte jag några svenska storbanker och lade till Ericsson som referens. Swedbank och SEB verkar ligga längre fram än Nordea och Handelsbanken. Vad betyder det?

Å du då?

Var hamnar du i grafen? Spelar det någon roll för dig? Jag kommer ihåg ett möte med en chef på Norra Skånes Tidningar år 1997. Jag frågade chefen lite nyfiket om tidningen snart skulle starta en webbsida. Han svarade: Webbsida? Varför det? Det där kommer aldrig vara relevant för oss.

Det är där vi är idag. Vi är i lindan av en utveckling vi har besvärligt att förhålla oss till och svårt att se vart den tar vägen. Det är, precis som förr, viktigt att tidigt skapa en förståelse för att se möjligheterna innan det är för sent. Om du vill veta hur just du/ni ligger till i utvecklingen; hör av dig!

Mötte värme mötte kyla – vissa människor kom jag riktigt nära

När jag använder AI i min dagliga gärning hinner jag med så mycket mer. Jag kan göra saker som annars hade krävt enorma resurser, om de alls hade varit möjliga. Det kan handla om att frilägga min 22-åriga stämma på min gamla låt Jag kan se till att mäta AI-trendens utveckling på ett antal företag. Tekniken hjälper mig på så många olika plan. Konstnärligt, kreativt och affärsmässigt. Nyttan finns. Skönheten finns. Varför inte ibland låta oss styras av sånt som gör oss lite mer lyckliga? Det är inte farligt

Nedan kan du höra min frilagda sång. Gjort med hjälp av appen Moises. Vad tycker du? Kanske inte perfekt. Men vi är bara i början på färden.

 

Film: Peter Majanen med hjälp av AI i  Midjourney, Kaiber och Final Cut

Musik: Peter Majanen och Markus Jacobsson (1988)

Text: Peter Majanen (1988)

Citatrubriker: Ur text Jag kan se (1988)