Vi har under lång tid talat om den 4:e Industriella revolutionen och dess påverkan på företagande. Den handlar i grunden om en mycket teknikromantisk vision där digitalisering och automatisering blir vår frälsare för högre välstånd och livskvalitet. Baksidorna av denna fjärde revolution har blivit allt tydligare med tiden. Den har, även om den verkligen lyft många människor ur fattigdom, också gett oss ett samhälle som tenderar att bli allt mer ojämlikt, tilltagande meningslöst och alldeles för ryktesdrivet. Nu kommer nästa revolution; den 5:e och den kommer definitivt fordra en helt ny typ av ledarskap. Det herokreiska.
Ledarskapet i den fjärde revolutionen har centrerats mycket kring att maximera effektiviseringen. Av precis allt. Det huvudsakliga målet för organisationer har ofta varit att lösa tama problem. En snabbare uppkoppling, ett säkrare system eller ett säkrare chip. Enkelt. Men det har ändå många gånger varit krävande att framgångsrikt leda organisationer även under denna period trots att det inte krävts perspektiv som inkluderar samhällets större problematik, med långsiktighet och målkonflikter som naturliga ingredienser i de elaka problem som de facto kommer att vara legio i framtidens samhälle.
Elaka problem som exempelvis klimatkris, polarisering, gängbrottsligheten och segregation är mångdimensionella, komplexa och nästan omöjliga att lösa helt och följaktligen jagar de mänskligheten med all större intensitet. Den fjärde industrins ledarskap har ingen lösning på problemen.
Nuläge
År 2023 presenterade EU en vision om den 5:e generationens industri. Den är klubbad och klar och ligger följaktligen med som en del av den gröna dealen. Det är en vision som kommer att få stor betydelse för framtidens ledare då syftet med att minska de negativa effekterna av den föregående revolutionen nu skapas och blir ett ramverk som kommer att få stor påverkan på EUs politiska utveckling det närmaste decenniet.
I visionerna för den femte industriella revolutionen ska företagen genom cirkulär ekonomi värna mer om miljön och tillföra ett perspektiv som tillgodoser att människor fortsatt har arbete och inkomst ökad automatisering som exempelvis AIs framfart till trots. Det är delvis en annan typ av ledarskap som tveklöst kommer att kräva en ny kompetensprofil då en djup kulturell, långsiktig och kreativ förmåga är några av inslagen i den nya ledarprofilens CV. Låt oss kalla det för det herokreiska ledarskapet.
Modigt
I en tid när AI och digitalisering tar hand om kvartalsrapporteringen och den ekonomiska kontrollen och när marknadsprissättningen mäts dynamiskt och justeras efter konkurrens och efterfrågan. Vad finns kvar för ledarskapet att leda då? Framtidens ledare behöver våga ta steget till de oanade möjligheter som kan stå att finna på otrampade stigar. Framtidens ledare behöver modet att skapa sådant som kanske ingen vill ha just precis nu. Kanske sen. Våga skapa något innan efterfrågan syns. Modet att våga söka svaret till de frågor som ingen ännu ställt in i det ordlösas landskap. Modet att navigera på ett hav utan känd kustlinje. Nycklarna är som ni redan gissat; mod och inte minst kreativitet.
Kultur
Utöver mod och kreativitet handlar det också mycket om att ha ett etiskt djup som innefattar förmågan att se hur innovationer kommer att påverka samhället. Gärna utanför den bransch man själv är verksam i och på så vis minska de belastningar som tenderar att förstöra allt vi älskar. Ledarskapet i den femte industrin handlar mycket mer om medarbetarna och att skapa en meningsfull kultur att arbeta i. Det handlar mycket mindre om snäv KPI-fixering.
Nyckeln till framgång kan ligga i hur väl företagsledningen förmår etablera en givande arbetskultur som får medarbetarna att komma till jobbet och prestera tillsammans med kollegorna eller bibehålla det post-covid mode som givit många företag en undflyende kader av människor som väljer att producera effektivt på distans.
Att leda
Det handlar om ett framtida ledarskap som har förmågan att hantera flera elaka problem och samtidigt kommunicera och uttrycka en kraftfull gemensam vision. Det handlar om ett ledarskap som uttryckligen vill mer än kvartalsmässighet och bonushunger. Det finns exempel på sådana ledare i redan idag. Quattroporte har tagit fram två mått som visar på i vilken utsträckning en ledare placerar sig i den fjärde eller den femte generationens ledarskap. 100 är genomsnittet.
Hermès VD Alex Dumas får väldigt höga nivåer på Leadership 5.0. Han utklassar alla andra. Som ni säkert vet är Hermès ett delvis familjeägt lyxföretag som säljer världens mest eftertraktade väskor. De har visat på en stark tillväxt på börsen under de senaste tio åren. Men det ni kanske inte vet är att Hermès är ett företag innovationsdrivet ett företag och ett företag som månar om sina medarbetare som de konstnärer och stjärnor de verkligen är. Intressant är också att IKEAs VD Jesper Brodin verkar leverera både på ledarskap 4.0 och 5.0. Däremot verkar verkstadsindustrin ha det lite svårare.
Självklart finns det kritik mot industri 5.0. Kritikerna varnar för att vi riskerar hamna på efterkälken inom exempelvis AI jämfört med Kina och USA om vi inte hänger på utvecklingen. Andra menar att det nya ledarskapet är en del av wokeismens ideologiska strävanden i en vänsterliberal gir som vill kväva marknadsekonomin.
Vi behöver en snar förändring. En förändring som leder bort från den allt mer påtagliga känslan av meningslöshet. Kanske kan det herokreiska ledarskapet vara en del av en sådan ny världsordning. Bara framtiden vet.
NOTERA
Quattroporte har; med mig som redaktör, tillsammans med Lars Harefjord för en tid sedan skrivit en rapport om framtidens ledarskap inom ramen för den 5:e generationens ledarskap för uppdragsgivare Hammer & Hanborg. Denna artikel är en kommentar till densamma.
KÄLLOR: Vi har använt oss av tre huvudsakliga informationskällor i rapporten:
- Metastudie: I denna rapport har vi utgått från ett 50-tal vetenskapligt publicerade dokument och rapporter.
- Intervjuer: Vi har intervjuat personer med expertis inom området framtidens ledarskap.
- Big data: Vi har använt som av systemet Q-Ball som innehåller data från 3,5 miljarder webbplatser. Med hjälp av textanalys och AI har vi kunnat identifierat trender och attityder i materialet.
RAPPORT: I sin helhet finner ni på Hammer & Hanborgs webbplats.
Writes about society, design, architecture, cars and climate.