Det finns otaliga analyser om vem som kommer att vinna det amerikanska presidentvalet. Opinionsinstitut, AI-tjänster, forskare och bettingföretag deltar alla i spekulationerna. Nästan alla pekar på Donald Trump en vecka innan valet, men ett undantag finns: en historiker som, med sin kvalitativa modell, gissat rätt i 23 av de senaste 24 valen. Han tror att Kamala Harris kommer att gå ut som segrare. Om hans förutsägelse stämmer, skulle det vara ett nederlag för alla kvantare och politiska experter.
Även vår AI-modell, Q-Ball, ser samma trend och bedömer sannolikheten för att att Trump vinner är stor och har innehaft tätpositionen hela presidentkampanjen, förutom under den korta smekmånaden i augusti, när Harris hade ett uppsving. Visst, det är tajt som sportjournalisten André Pops brukar säga i Vinterstudion. Men till slut vinner ändå Norge.
Vilken fråga avgör?
Finns det då inte någon fråga som skulle kunna vända kampanjen till Demokraternas fördel? Tyvärr inte är svaret till den majoritet av de svenskar som vill se Kamala Harris som USAs 47e president och den första kvinnan på posten, eftersom Donald Trumps ledning inte handlar om sakfrågor. Även om Harris hade uppfattats som bäst att hantera landets ekonomi hade Trump troligtvis vunnit ändå, Anledningen till hans försprång, och troliga vinst, handlar om något helt annat nämligen hans personlighet. Och som de flesta av oss vet är mänsklig personlighet nästan omöjlig att ändra. Ingen medietränare eller politisk konsult kan förändra det faktum att personlighet är något vi föds med och som stabiliseras under uppväxten. Den skiner igenom. Alltid. Vilket i det amerikanska presidentvalet är Trumps fördel och Harris nackdel.
Personlighet
Men vad är det för typ av personlighet som skiljer Donald Trump från Kamala Harris och genomsnittet? Jag har använt Q-Ball för att mäta detta genom världens mest kända personlighetstestet som kallas för Big Five Personality Test.
Big Five är ett personlighetstest som mäter fem centrala personlighetsdrag: öppenhet (för nya upplevelser), samvetsgrannhet, extraversion, vänlighet och emotionell stabilitet (neuroticism). Testet används ofta inom psykologi och HR för att förstå individers beteenden och lämplighet för olika roller.
- Öppenhet för nya upplevelser: Tendens att vara nyfiken, fantasifull och öppen för nya idéer och erfarenheter. Individer med hög öppenhet är ofta kreativa och äventyrliga.
-
- Exempel: Elon Musk
- Samvetsgrannhet: Grad av ordningssinne, självdisciplin och målmedvetenhet. Personer med hög samvetsgrannhet är ofta pålitliga, organiserade och målinriktade.
- Exempel: Angela Merkel
- Extraversion: Mäter graden av social energi, entusiasm och sällskaplighet. Extroverta individer är utåtriktade och får energi av sociala interaktioner.
- Exempel: Zlatan Ibrahimovic
- Vänlighet (Agreeableness): Vilja att vara empatisk, hjälpsam och samarbeta med andra. Hög vänlighet innebär att man är tillitsfull och vänlig.
- Exempel: Mahatma Gandhi.
- Neuroticism: Neuroticism mäter graden av känslomässig instabilitet och tendensen att uppleva negativa känslor som oro, stress och osäkerhet. Personer som ligger högt på neuroticism är ofta mer benägna att känna ångest, irritation och humörsvängningar.
- Exempel: Kalle Anka
Mätning av Big Five Q-Ball* på Kamala Harris och Donald Trump
Genomsnittet för de fem dimensionerna är 100. Både Donald Trump och Kamala Harris uppvisar personlighetsdrag som skiljer sig avsevärt från genomsnittet.
Resultat: Harris vs. Trump
Presidentkandidaterna är mycket extroverta och öppna för nya upplevelser, vilket innebär att de får energi av andra människor och är mycket nyfikna på det okända. Trump visar en extrem nivå av öppenhet, vilket kanske kan förklara varför han har bytt inriktning flera gånger i sitt liv, från fastighetsutvecklare via TV-personlighet till politiker, och är alla tre områden där han dessutom nått betydande framgångar. Värt att notera är att bägge presidentkandidaterna ligger mycket lågt måttet Vänlighet, vilket gör att personerna kan uppfattas som oborstade och oartiga i olika grad men är sannolikt en nödvändig egenskap för att hantera ett jobb som framgångsrik åklagare, fastighetsmagnat och kanske även president.
Sammanfattningsvis representerar Trump och Harris extrema personlighetsprofiler. Framför allt Donald Trump, som kort skulle kunna beskrivas som en otålig, uppfinningsrik och extrovert person som inte låter sig påverkas av omgivningen. Lite som en Karlsson på taket på steroider. Harris är också mycket speciell men något mindre uthållig, lite mindre extrovert och aningen mer mottaglig för andras åsikter. vilket kan innebära att hon påverkas mer av omgivningen än Trump. Kanske är hon mer lik Magdalena Andersson; en person man helt enkelt inte sätter sig på.
Det finns många som hävdar att Trump är narcissist, men vår analys verkar inte stödja det då han uppvisar höga nivåer av både samvetsgrannhet och öppenhet vilka är två kännetecken narcissister inte kännetecknas av. Värt att notera i sammanhanget är också att Kamala Harris verkar sakna en egenskap som blivit allt viktigare för dagens offentliga personligheter – oavsett område – nämligen humor.
Vinnare eller förlorare
Jag tror att människors personligheter kommer bli än viktigare i framtiden. Att kunna lyfta fram och stärka bilden av en attraktiv personlighet kommer bli allt mer central. Ok, vi har länge hört talas om personal branding men personlighet är något mycket djupare. Där det är din själ, dina värderingar och ditt handlande som samspelar och som gör att just din personlighet blir din viktigaste tillgång när AI kan hantera allt fler av människans kognitiva uppgifter. Lägg till faktumet att den mänskliga intelligensen blir alltmer mindre central i ekvationen så blir svaret lika med att våra personligheter blir det som urskiljer en vinnare från en förlorare.
Notera att resonemanget inte bara gäller människor, utan gäller förstås även utveckling av framgångsrika företag/organisationer, varumärken och attraktiva platser. Personligheten kommer att bli allt viktigare i framtiden. Men, i motsats till Trump, Harris och mänskligheten, kan företag, varumärken och platsers personlighet formas om även om det kanske inte längre räcker till med traditionellt kommunikationsarbete. Idag handlar det om en mycket mer en komplex främjandeprocess i direkt samspel mellan innovation, konkreta aktiviteter och kommunikation och där kommunikationen är underordnad görandet. Arkitektur, produktutveckling, affärsutveckling är att föredra före reklam och PR. Personlighet före taktik. Det är receptet på framgång.
Recept på framgång
Vill du bygga en plats eller ett varumärke med stark personlighet börja med att fundera på vad du kan göra. Konkret. Kommunikation eller traditionellt kommunikativt arbete kan inte göra jobbet idag. Det är dags att kavla upp ärmarna och bygga en personlighet som kan vinna förtroende, framgång och till och med ett val.
*Vi har i denna mätning använt oss av vårt AI-system Q-Ball som har skapat statistiska representationer av de 5 dimensionerna. Vi har inte använt oss av modellens frågeformulär som är upphovsrättsskyddade.
Writes about society, design, architecture, cars and climate.