Venedigbiennalen del 2 – Landets varumärke och konst – två sidor av samma mynt?
Det finns de som hävdar att ett lands kultur och värderingar syns allra tydligast i den konst som skapas; oavsett om det är musik, bildkonst, litteratur eller film. Jag hävdar att det är en sanning med modifikation. Det är den samtida konsten som vi allra tydligast uttrycker bilden av oss själva. Det är min hypotes.
Om vi använder Venedigbiennalen likt en spegel eller indikator (det senare om vi vill vara små ingenjörer) för landets varumärke. Vilken bild vill vi i sådana fall ge Sverige och hur vill andra länder berätta om sig själva?
Jag ger här exempel på tre landspaviljonger:
Italien – En ny värld
Jag har tidigare skrivit om den Italienska paviljongen Il Mondo Magico (Den Magiska Världen). Här möts vi av nybakade Jesusstatyer, förruttnelse och hemliga katedraler.
Mer än något annat land skapar Italien en unik utställning där vår vokabulär inte räcker till. Begrepp som hållbarhet, attraktivitet och kreativitet känns plötsligt väldigt föråldrade. Bilden av Italien blir därför av landet som går längre och vet något vi inte ännu inte förstår eller vill se. Italien har förmågan att skapa en ny värld.
Ryssland – Vi är på vår vakt.
I den Ryska paviljongen vistas många små figurer i en myllrande armé. Det är soldater, fantasivapensystem och avlyssningsapparatur. Underliga hybrider mellan människa och maskin visar ett Ryssland på ständigt vakt. Ett land som hela tiden söker nya sätt att möta hot från omvärlden. Kreativt, annorlunda och med stora resurser. Ryssland litar inte på någon – knappt sig själv. Men de är stort och stolt land.
Sverige – de små ingenjörerna
I den nordiska paviljongen (Sverige har inte ens egen paviljong – här är det blygsamhet som gäller) ställer Nina Canell ut ett antal vertikala former bestående av samma kådaämne som används i tuggummin. Skulpturerna har konstnärinnan kopplat till delar av svart atlantkabel. Intelligent, försiktigt och flexibelt. Detta är en utställning som inte chockerar, förflyttar eller förändrar. Klokt som en liten ingenjör visar Canell att även ett litet land kan.
Det är inte i de vackra deklarationerna och marknadsföringskampanjerna där bilden av Italien, Ryssland eller Sverige framträder. Utan i den samtida konstens praktik. Hur tror ni Norge presenterar sig på biennalen?’
Fortättning följer
Writes about society, design, architecture, cars and climate.