I år var mitt 15:e besök på Designmässan i Milano. Med undantag för 2003 har jag besökt Salone del Mobile sedan 2002 och mönstren blir tydliga. Genom kris, högkonjunktur. Hopp och förtvivlan.

Politik, hantverk och lyx verkar utgöra treenigheten i år. Dessa tre tydliga teman kopplar inte bara starkt till samtiden utan säger också en hel del om vad vi har att vänta av kommande år. För det är så det brukar vara, nämligen att konst och design ger den första glimten av framtiden.

Made… without capitalism

Ett framtida efterkapitalistiskt samhälle var en möjlighet i utställningen Capitalism is over av italienska, interdisciplinära kollektivet Raumplan and ACCC. Ofta är politisk design och konst programmatisk och ospännande då ideologiska raster gärna gör upplevelsen förutsägbar och endimensionell. Så var det inte här.

I en vackert sliten bondgård från 1700-talet vid Cascina Cuccagna bland cykelreparatörer och stadsodlingar samsades objekt från kapitalismens zenit med framtida visioner. Att utställningen om post-capitalism gavs i lämningarna av en byggnad från en preindustriell era var finurligt på ett sätt som vi ofta ser i Milano.

Ödmjukt och helt i avsaknad av slagord visade utställarna, smått genialiskt, på en alternativ framtid där marknadsekonomin fått mindre plats i våra liv. Nya typer av föremål och produkter skapades som ett resultat av denna annorlundahet. Visst fanns innovation och kreativitet innan det marknadsekonomiska paradigmet tog över och kommer även att finnas även då vårt nuvarande system tagits över av något annat. Ingen vet om det blir bättre eller sämre i framtiden, men det kommer garanterat att vara kvalitativt annorlunda. Det var berättelsen som Raumplan och ACC ville förmedla.

Även Atelier Bigatti och ”God” problematiserade människans inställning till pengar och materiella ting. Där gick det att köpa en guldtacka för 20 Euro vilket vi också gjorde.

Made… in Italy – Made in Sweden

Patriotismen fanns också representerad i vikten av att visa ursprunget och historiken i många utställningar. Vi har sett knopparna några år. I år sprack de. Huvudbudskapet, som lätt kan blandas ihop med politiken, lyder: ”Visst kan vi älska vårt land och hemvist, men det behöver inte betyda att vi hatar andra och stänger oss ute från andra influenser”. Utställningen MADE Milano, Architettura, Design, and Edilizia ville visa på ny innovativ design i Milano. Här finns ett stort intresse att knyta till sig internationella partners inom ramen för projektet. Svensk Form genomförde Sweden Design goes Milan där de hade knutit till sig framstående design med fokus på hållbarhet och kvalitet vilket kanske kan kallas för svensk lyx.

Made… by hand

Hantverket var ofta utsökt och handens intelligens höjdes till skyarna, mer än någon gång tidigare de senaste 15 åren vi varit på besök denna designvecka. Det som tar generationer att förfina och en livstid att bemästra verkar bli allt viktigare i en alltmer digitaliserad verklighet. Louis Vuitton var en av många kreatörer som ville betona detta. I Palazzo Litta, en fantastiskt vacker palatsmiljö, ställde det anrika franska designföretaget ut omsorgsfullt skapade föremål där mästarnas virtousitet ställdes ut på piedestal.

Lyx går ofta hand i hand med just hantverket. Det var oerhört intressant att se hur, den numera i megatrendsfacket parkerade, lyxtrenden fortsätter att influera samhället över längre tid. Det är – fortfarande – politiskt inkorrekt med lyx; kanske är det en av framgångsfaktorerna?

I sammanhanget är det intressant att se hur IKEAs omtalade utställning ”Lets Make Room for Life” över ett halvt kvarter i Ventura Lambrate, fokuserade på artificiell intelligens, även om samarbetet med HAY och Tom Dixon fick ta en del plats. Patriotiska IKEA vill inte tro på hantverkets återkomst. Undrar om de har rätt?

Epilog:

Tänk om det är handlingens tidsålder som växer fram. De första tecknen av en tid där analys, strategi och data blir mindre intressanta. Nu är det istället den konkreta viljeyttringen, att på riktigt, med fysisk kraft skapa, förändra eller förfina något som blir avgörande nu och gärna i framtiden. Det är det vi verkligen gör som räknas. Inte det vi tänker vi borde göra.

Kanske är det Meningsfull ekonomi som kommer efter den rådande Marknadsekonomin?

Som vanligt besöker Quattroporte designmässan för att få en känsla för vad som är på gång – bortom traditionella mätningar och studier. Vi kommer, precis som ordningen sig bör, använda våra insikter från designmässan i kommande projekt och seminarier i framtiden.