Med risk för att vara tjatiga instämmer vi i kören om att 2023 har varit ett omtumlande år. Quattroporte har börjat alla workshops och föreläsningar med konstaterande av faktum. Ofta illustrerat med turkiska konstnären Refik Anadols verk. Hans digitala installationer är baserade på AI och miljontals bilder från Googles databaser. Min poäng här är att det är i konsten som framtiden först visar sig och det blir allt tydligare efter snart 20 år med vårt sällsynt framåtblickande företag.
Jag tänker inte pracka på er självklarheter som att det under 2024 kommer inträffa ett stort antal politiska val som kan vara avgörande för den geopolitiska framtiden för Sverige och Europa. Inte heller kommer jag att prata om generativ AI och de mångdimensionella etiska problemkomplex som det medför. Inte heller kommer jag att prata om en multipolär och multikrisande värld eller för den delen Mellanöstern. Jag kommer absolut inte beröra dessa två hårt prövade folk med ett endaste ord. Allt detta känner ni redan till och varje dag påminns vi.
Visst har 2023 varit speciellt. Svårt, regnigt, mörkt och dystert. Men om vi vänder på det så har det också varit ett av de intressantaste åren på decennier. Omtumlande tider kastar om och sliter sönder det vi håller kärt men är också början på nya sammanhang och harmonier. Nya skiftande värderingar. Det första stora skiftet på 100 år som handlar om viljan att vara tillsammans. Jag är säker på att det kommer något gott ur det kaos som ibland hotar oss. Kanske kan resultatet bli en ny musikstil nu när rappen är medelålders på riktigt. Är Melancholia på Kungliga Operan en första glimt av det nya?
Under detta omtumlande år 2023 har Quattroporte missionerat om framtiden för många olika organisationer. Det har varit alltifrån ledande kulturinstitutioner som Kungliga Operan, Dramaten, Skånes Dansteater till banker, fastighetsbolag, städer/kommuner och andra stora företag och organisationer som vi dessvärre inte får nämna vid namn. Vi har delat med oss av våra kunskaper kring etiska, estetiska och värderingsmässiga utvecklingstrender som målar om vår värld. Kanske i termer av en vertikal matris eller en nykomponerad opera. Jajamensan, ni läste rätt.
Utöver det har vi haft förmånen med att blicka framemot 2040 och 2070 för att skapa framtidens flygplatser. Tro mig den är vacker! Vi har arbetat med framtidens handel och vi har skrivit två rapporter kring framtidens ledarskap och kommunikation inom industri 5.0. Som om det inte räckte, vi har dessutom försökt hitta vägen för hur unga ska förmås att se vård och omsorg som en attraktiv karriärväg och hur konceptet skulle kunna genomföras konkret i kommunikationsinsatser som griper tag. Inte bara för syns skull. QP-Kollen, vårt fina trendbrev försöker visa på en ljusare och mer kärleksfull framtid med sin strävan att alltid hitta konst, arkitektur och design med hög verkshöjd som berör.
Den röda tråden år 2023 har varit att hitta hjärtat och nyckeln för hur organisationer ska hantera en omtumlande tid. Det har handlat om allvarliga och djupt strategiska frågor som handlar om existensberättigande. För även om vi ska ledas av hoppfullhet måste vi vara ärliga mot varandra och säga som det är. Världen är mer än omtumlande. Den brinner.
Quattroporte har arbetat i gränsen mellan det som nu kallas AI och framtid i snart 20 år. Vi har fått förmånen att träffa många fantastiska människor på den resan. Både kunder och medarbetare som vi aldrig kommer att glömma. Vänner för livet, som till exempel Richard Sjöberg som var med och grundade Quattroporte 2005. Richard lämnar oss och startar ett nytt kapitel i livet. Självklart nära oss och tillsammans när våra kunder behöver superstrategisk kommunikation. Vi önskar honom all lycka!
Precis som Refik Anadol söker Quattroporte efter de mönster och spår som knappt går att förnimma men som om några år kommer vara skillnaden mellan liv och död. Bildligt och bokstavligt. Den kreativa processen att omforma det ogripbara till det konkreta. Det är vår lösning. Quattroporte jobbar vidare med ännu större fokus på framtiden, visionerna och de kreativa lösningarna. Vi försöker värna och hålla balansen mellan det digitala och det humanistiska som i samspel utgör en oslagbar kombination för vår mission att göra framtiden till en tillgång.
Även om världen brinner kan vi fånga en tunga av elden och värma oss. Vi kan ta en flamma av elden och tända ett ljus. Vi kan ta en gnista av elden och tända en ny idé. Och det finns ingen bättre tid att göra det än under jul. Ja, jag vet att det låter töntigt och semidebilt. Men vad är alternativet? Jag väljer trots allt att se fram emot 2024. Och jag hoppas att vi snart träffas igen.
Välkommen 2024!
Writes about society, design, architecture, cars and climate.