När Elon Musk sänker priset på flera modeller med upp till 150 000 kronor och ICA måste skära ned på grund av minskad lönsamhet inser man att något är på väg att hända. Prisvärdhet håller på att bli lågpris. Och pris är det nya svarta.
Det går chockvågor inom bildindustrin när Elon Musk dumpar priserna. Andra biltillverkare kunde inte följa med. Tesla kan fortfarande göra god vinstmarginal på sina modeller då de har en mer effektiv tillverkningsprocess. Frågan är om Volvo, ICA och H&M kan göra detsamma när priset väger allt tyngre i konsumenternas omviktade ekvation. Aspekter som kvalitet, unicitet och hållbarhet väger mindre i vår nya verklighet som sakta men säkert växer fram.
Mer konkret handlar det om följande: Ska jag köpa en Volvo som kostar hundratusen kronor mer bara för att den har lite högre kvalitetskänsla och uppfattas som säkrare? Ska jag köpa den svenska köttfärsen på ICA Maxi eller funkar det med den tyska på Lidl? Dessa funderingar och val kommer sätta stor press på företag som har kunnat förlita sig på ett starkt varumärke eller vanans makt. Är ni beredda på det? Såg ni det komma? Ärligt.
Even better than the real thing
En känd refräng från en av U2s alla hits, just denna från Achtung Baby (1991). Så talande idag. Konsumenter väljer substituten före originalen vilket skapar stora möjligheter för nya aktörer som kan effektivisera och pressa priser i hela kedjan. Goda marginaler i slutledet kommer att kräva ett annat tänkande. Snabbare, smartare och med kontroll över hela kedjan. Även om U2 inte kan ställa upp med originalsättning är det ändå bättre att ta in en ersättningstrummis för att kunna genomföra konserterna, än att inte göra det alls.
Lågt behöver inte lägst pris
Det kommer krävas större känsla och kunskap om vad som är rätt prisnivå över tid. När efterfrågan ökar är det viktigt att vara med på noterna. Risken är annars att man kommer ha ett för lågt pris och till och med lägst i onödan.
Kvalitet är inte för alla
Det finns de som kan kortsluta pris och fortfarande kommer kunna ta betalt för överlägsen kvalitet och upplevelse. Men det är främst kopplat till luxury goods. Utan enastående känsla och begåvning är det inte värt att försöka sig på
När priset nu ligger i centrum måste vi inse att de satsningar som många har gjort i varumärke, distributionsfördelar och legacy har tappat i värde. Sannolikt är detta bara början på utveckling som kommer kräva ett nytt tänk inom innovation, kommunikation och organisation. Jag är ledsen att säga det, men sötebrödsdagarna är över. Om du nu missat det. Vill du betala 109 kr/kg på Ica för din svenska nötfärs eller 93.90 kr/kg för den som kommer från Irland på Willys? Eller för den delen, är du sugen på att betala mer än 100 000 kr mer för den nästan hälften så starka Volvo XC40 i jämförelse med Tesla Model Y. Jag vet vad jag hade valt.
När Bono stiger upp på scenen i Las Vegas i den specialbyggda stadium utan Larry Mullen Jr. så vet vi åtminstone vi vilken låt de kommer inleda med.
Writes about society, design, architecture, cars and climate.