2022 är ett vackert tal. Fler tvåor än så kommer vi få först om 200 år. Om Quattroporte fortfarande existerar om två sekel kommer vi säkert att kommentera det i det i det årets julbrev. Vd:n kommer i högstämda termer analysera det numerolgiskt intressanta årtalet och baserat på detta säga något finurligt om framtiden. Sannolikt är denna person betydligt mer begåvad, spännande och kreativ än undertecknad. Bara lite synd att vi sannolikt inte får läsa denne persons utgjutelser.

2021 har varit ett intensivt år för Quattroporte som kommit att jobba en hel med konsekvenserna av vår tids största händelse. För Region Stockholm har vi arbetat med kommunikation, varumärkesutveckling och mycket annat. Vi hjälpte McDonald’s med strategisk utveckling och kommunikation. Tillsammans med ICA analyserade vi hur GAL-TAN och den ökande polariseringen gjort konsumenternas val av livsmedel till ett politiskt statement. Quattroporte bistod också i utvecklingen av ny stor stadsdel vilken kommer stå helt färdig på 2050-talet. Vi träffade 00-ister, talade med experter och genomförde AI-prognoser som mejslade fram en ganska klar bild av en fascinerande och mycket annorlunda framtid.

IKEA ville ha hjälp med att förstå mer kring framtidens estetik, bland mycket annat för det finns förutsättningar för en vackrare värld. Bara vi vill och bryr oss. Kanske mitt personliga favorituppdrag jämte ett flertal studier av framtidens scenkonst. SJ fick hjälp med att analysera utvecklingen av nya resemönster som osvikligen är här. Sedan samhället öppnades upp har Quattroporte gjort många, många föreläsningar för företagsledningar runt om i Sverige och det är alltid lika roligt att träffa er därute. Ingen nämnd, ingen glömd. Kanske det roligaste i mitt arbete. Mötet. Dialogen som alltid uppstår och som ger mervärde.Vi gjorde en underbar trendresa till Venedigbiennalen. Den första på två år. Den var nästan obeskrivligt bra. Ja, på riktigt. det saknas en lämplig vokabulär för att beskriva en del av upplevelserna. Det blev många foton och ännu flera intryck. Och den efterlängtade middagen på Harry’s Dolce förstås.

Vad kan vi förvänta oss av 2022? Vanligtvis skulle jag säga att allt kommer bli bättre men det gör jag faktiskt inte denna gång. Ett elakt litet kryp, varken dött eller levande, har visat sig vara omöjligt att analysera och extremt motståndskraftigt. Kanske skulle man lite ironiskt kunna kalla det för hållbart? Aldrig tidigare har det funnit en så stark förändringskraft i samhället. Innovation, utveckling och kreativitet har fått en stark boost av pandemin. Förhoppningsvis kommer förändringen vara av positiv karaktär. Underhållande kommer 2022 oavsett att vara med Vinter-OS och Fotbolls-VM i två diktaturer som sekonderas av det svenska valet den 11:e september av alla trista datum. Presidentval i Frankrike och Kinas rymdstation förväntas stå färdig för att ta några exempel. Vem vinner?

2022 kommer Quattroporte slå ett slag för estetiken, kreativiteten och humanismen. Tillsammans med er hoppas vi kunna eliminera en del banalitet på vårt eget lite malliga vis. Det är dags att vilja mer än att tänka agilt, se utmaningar och ha ett holistiskt perspektiv. Kom igen, vi behöver mer än plattityder mer än nånsin och tillsammans kan vi åstadkomma det som ingen ens visste vad det var 2021. Kanske något som kommer att finnas kvar år 2222. Som Beach Boys skulle ha sagt – God Only Knows.

 

God Jul & Gott Nytt (bättre) År

 

Peter Majanen (vd och founder Quattroporte Konsult AB)