Fiat 500 är en väldigt fin bil som får oss bilnostalgiker att bli varma i hjärtat. Sprungen ur en tid då den till synes eviga tillväxten och utvecklingens tid låg framför oss. Det fanns inga gränser. Allt var enkelt. Lika enkelt som att bygga en ny handelsplats eller ett stadscentrum idag.

Stadskärnans och handeln i nedgång?

Diskussionen om städers utveckling och den fysiska handelns död har plötsligt hamnat högt på agendan. Quattroporte har tidigare berättat om våra trend- och researchresor runt om i världen, i länder där utvecklingen kommit längre än i Sverige. Där tomma butikslokaler på Madison Avenue, Femte Avenyn, Sunset Boulevard och Oxford Street talade sitt tydliga språk.

På många platser har det sedan en tid varit uppenbart att även restauranger och caféer har nått sin mättnadsgrad på många platser. Som att inte det räcker, nu syns också tecken på att kontorsfastigheterna har nått sitt max. Alldeles för många kontor står halvfulla och nästa steg kan bara bli att hyresgästerna, det vill säga, företagen minskar sina kontorsytor. Utvecklingen är mycket tydlig i USA, där värdet på kontorsfastigheter är på stadigt nedgående. Undantaget som bekräftar regeln är WeWork, som än så länge värderas högt av marknaden. Flexibla kontor utan bindningstid på attraktiva lägen. I Stockholm mitt i stan’ på Malmskillnadsgatan.

Men vad ska vi då fylla våra stadscentrum med i framtiden? Vi shoppar ju hellre på Amazon än i H&Ms fysiska butik, arbetar mycket hellre hemifrån eller varför inte på det mysiga caféet? Internet finns ju överallt.

Butiksdöd

Tre nya platser för 2030 och framåt

Kanske kan tre nyfödda platser Quattroporte besökt de senaste åren ge oss några ledtrådar.

I Sugar Domino Factory på Brooklyn, nära hippa Williamsburg, ligger fokus på mixed used spaces, där kontor, bostäder och gemensamma ytor samspelar. Handeln utgörs av livsmedel, apotek och zoobutiker med ett stort utbud av restauranger och barer. Allt inramas av en stor välplanerad park intill vattnet, med aktiviteter för alla. Flexibiliteten är överlag signifikant. Sällanköpshandelns lador lyser med sin frånvaro. Områdets målgrupp är en välbeställd hipster-generation och dess likar. Platsen är under utveckling och processen är starkt inkluderande.

Även i Porta Nuova i Milano finner man en kombination av boende, handel och kontor. Med en unik, prisbelönt arkitektur och kulturaktiviteter har ett unikt område skapats. Stefani Boeris Bosco Verticale (den vertikala skogen) är det mest slående med sin hektar skog på balkongerna. Tillsammans med den centralt liggande parken som är ett Botaniskt bibliotek, skapas ett område, som är så långt ifrån modernistisk och postmodernistisk stadsbyggnad man kan komma.

Coal Drop Yards är en ny plats i centrala London. Här finns kontor, handel och universitet som skapar en påtaglig dynamik. Värt att speciellt nämna är Tom Dixons flagship butik och världskända designskolan Central Saint Martins. Med bevarade av industristrukturer i kombination och med ny utveckling känns området lockande.

Coal drop

Grannskapets renässans och Genius Loci (platsens själ)

Domino Sugar Factory, Porta Nuova och Coal Drops Yards är tre mycket olika platser rent rumsligt. Det som förenar dem är den genuina viljan att skapa något som passar just på den platsen. Något som stärker och förmedlar platsens själ. Ambitionerna är höga för att förmå gestalta något nytt med resonans i framtiden. Sedan en tid har Quattroporte kunnat notera ett ökat intresse av grannskapet, ofta är det betydligt viktigare än staden eller kommunen.

Vi kan mäta platsens själ i Big data systemet Q-Ball vilket kan ge en fingervisning hur bra de lyckats med sin utveckling.

tabell

Processen framåt – framtidens grannskap

Det finns inga generella lösningar för framtidens stad. Som min gode vän Ulf Maxe sa till mig häromdagen; Manuset är ännu inte författat. Helt nödvändig och ofta avgörande är en välutvecklad, och för platsen genomtänkt process för att identifiera vad som krävs för att göra platsen levande och intressant att förmedla. Att bara utgå från gamla erfarenheter och tidigare insikter kan visa sig vara ödesdigert.

När Quattroporte analyserar nya platser överraskas vi nästan alltid av det stora intresset hos allmänheten. Många vill vara med och bidra i utvecklingen. Det finns forskning som tydligt visar på hur aktörer bäst involveras och hur man på så vis kan fånga framtidens stad tillsammans. Quattroporte har arbetat med de här processerna sedan 2005 och har sett trenderna komma och gå. Utvecklingen är snabb. Men den går att göra hållbar. På sikt.

Det kommer vara av största vikt för fastighetsägare och stadsutvecklare att titta framåt för att inspireras och skapa relevanta och värdefulla framtida platser. I allt större utsträckning kommer utvecklarna av platser, inse att varje plats är unik och att det krävs seriös, äkta analys för att verkligen förstå vad som kommer att vara hållbart och värdefullt på längre sikt. För alla.

Det handlar om att skapa framtidens grannskap. Det område som människor identifierar sig med något som har en speciell känsla och ett speciellt uttryck. Därför går det inte längre att leverera generella lösningar från gamla ritningar. Oavsett om det är stadsutvecklare, retailers eller arkitekter finns det ett ansvar att verkligen tänka nytt, på vad som passar just för detta speciella grannskapet. Det är inte en stilfråga som kan reduceras till modernistisk eller klassisk arkitektur, utan en djupare förståelse för platsen och dess framtid. En känsla. I grunden de människor som ska leva i grannskapet.

Staden är i förändring och den kommer att dö som vi känner den idag. Det är naturligt. Viljan att bo tillsammans och ha tillgång till ett utbud av arbetsplatser, kultur och andra upplevelser kommer inte att försvinna utan den nya staden kommer helt enkelt att förändras, bli närmare och ha mer av Grannskapskaraktär. Vare sig vi vill eller inte. Att hålla fast vi det gamla och vara nostalgisk är det säkraste sättet att misslyckas.

Oavsett hur fin en röd Fiat 500 är så är det ingen framtidsbil. Inte ens för en långhårig medelålders man med hjärtat i närheten av Pantheon.

/Peter Majanen

Peter och Fiat