JULBREV 2013 – 8 ÅR
Vårt åttonde år lider mot sitt slut och om vi kikar i backspegeln – vilket vi ytterst sällan gör på framtidsbyrån – kan vi urskilja hur transformation och gränslöshet har varit ett ledord såväl i vår verksamhet som ute i världen detta ormens år 2013. Katolska kyrkans nya överhuvud påve Franciscus utsågs härom veckan till årets person av den amerikanska tidskriften Time med motiveringen att han med sin maning om läkning verkar för förändring och öppenhet inom den katolska kyrkan där förändringar vanligtvis mäts i århundranden. I Sverige valdes Antje Jackelén till landets första kvinnliga ärkebiskop och på Bali slöt WTO en världsomspännande handelsuppgörelse som ska underlätta för världshandeln att passera gränser. Ser ni trenden?
50 PROCENT – 47 KILO
Vi började 2013 med 12 anställda. I december samma år räknar vi upp till 18 kollegor och vi fortsätter sökandet efter fler lekkamrater som kan matcha oss och våra kräsna uppdragsgivare med kompetens och närheten till skratt. Nog så viktigt i ett mycket hårt arbetande team som inte räds något. Ju svårare, desto roligare. Ju knasigare desto bättre. Tråkmånsar och fegisar gör sig alltså icke besvär.
I februari välkomnade vi Mats Agurén som närmast kommer från World Childhood Foundation där han verkat som generalsekreterare i närmare 7 år. Mats filar nu på slutet av sin ekonomie doktorsavhandling vid Åbo Akademi och hyser en förhoppning om att bli Doktor Agurén om ett par månader. Svarar han inte i telefon lyssnar han antagligen på radioteater eller ett märkligt gitarrsolo i sina lurar.
Micael Dahlén hjälpte oss att hitta frilansande f d Handelsstudenten, Hannah Gustafsson som undsatte oss i ett par tuffa projekt med snäva deadlines. Mäkta imponerade av leveransen erbjöd vi henne fast anställning en kort tid därefter. Att Hannah brinner för konst och kreativitet överlag samt kan sköta en mindre bondgård själv placerar vi självklart på pluskontot.
I mars var det så dags igen. Quattroportes egenutvecklade och alltmer efterfrågade mediebevakning- och analystjänst Medieguiden krävde förstärkning. En liten gratisannons på Platsbanken där vi sökte 2 timanställda Omvärldsbevakare genererade dryga 450 ansökningar på blott 5 dagar. Det var inte lätt att gallra bland alla de fantastiska människor och kompetenser som ville arbeta med oss. Valet föll till slut på Karin Nilsson, ursprungligen från Borlänge, precis hemkommen efter en 8 år lång vistelse i Storbritannien. Vi föll pladask. Karin är förutom dalkulla och toppstudent i Media Studies vid University of Sussex också dj:ande anglofil och hängiven kryssbingobesökare. När hon inte tror vi hör plockar hon fram notställ och blockflöjt ur sin hurts.
Journalisten, radioprataren och tecknaren Emil Modin är också ett av guldkornen vi hittade bland de 450. Ännu en kollega norrifrån, närmare bestämt Sollefteå. Vi kunde inte motstå hans trevliga sätt och sköna radiopratarröst. Att han kom till första intervjun iklädd ledig kostym och en stor fantastisk tweedfluga – perfekt knuten – gjorde det svårt att tacka nej. När han nämnde sitt utgivna seriealbum och jongleringskompetens var vi sålda.
Allt eftersom vi växer blir det svårare att hålla kontoret i premiumskick och vi absolut inte vill göra avkall på någon kvalitetsaspekt, allra minst trevnaden för oss och våra kunder bestämde vi så sent som i november att vi behöver ta in en dedikerad fixare. Nike Sjöberg löser allt i ett nafs, vare sig det gäller att röja ett kaotiskt skrivarrum/förråd/serverrum/arkiv, sköta fakturering eller blanda de mest fantastiska drinkar man kan tänka sig. Då lust är ett av Quattroportes värdeord är det inte helt fel med en utbildad bartender nära till hands.
Men vi har inte bara växt. Några av oss – närmare bestämt tre – tidigare tämligen välväxta personer som gått allt för på länge på den ökända QP-dieten, insåg att det inte var i hälsans tecken att leva på Coca Cola, energidrycker, jordnötter/chips och godis. Dygnet runt. Nu är vi snart en person lättare och minst tre personer snyggare. Tycker vi i alla fall.
4 HYSS
De två ramavtalen med Stockholms Läns Landsting tar mycket kompetens och erbjuder oss ständigt nya utmaningar inom ramen för strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Tur att vi har landets skickligaste kommunikatörer och varumärkesstrateger hos oss.
Arbetet med att skapa framtidens flygplats för Swedavia under våren var ett av de roligaste och mest intressanta projekt vi genomfört. Det hela utmynnade i en kortfilmproduktion baserad på Quattroportes omfattande research och analys. Den 2 minuter långa filmen som vi skapade tillsammans med en Experience Designer, används nu av Swedavia för att presentera konceptet för dess framtida flygplatser.
Att jobba med Framtidens Fritid för ett stadsutvecklingsprojekt i en nordlig metropol har varit en annan utmaning under hösten. Vi tog del av ungdomars tankar och önskemål om vad deras fritid ska fyllas av i framtiden. Vad krävs av kommunen för att få ungdomarna att stanna i en avfolkningsbygd? Finns det något som skulle kunna göra att utflugna ortsbor blir hemvändare? Jajamensan; vi fick svaren och de var inte helt okontroversiella.
Självklart har vi arbetat med fler företag och organisationer och tillika framstående aktörer. Tyvärr tillåter inte affärsetik och moral oss att berätta mer. Kanske en annan gång. I framtiden.
2 FÖRETAG
Innovation och tvärvetenskaplighet är något Quattroporte förespråkar och nyttjar till sin fulla potential. Inte bara för att få bredd i våra tjänster utan också för att få en härlig mix av människor och intressen; helt enkelt nördarnas Mecka. För att hålla alla nördar lyckliga och förhoppningsvis attrahera ännu fler har vi under året gått och blivit två företag. Quattroporte Konsult AB och Quattroporte Research AB. Det nya företaget leds av Ulf Holmström och kommer att höra tala om sig med nya revolutionerande tjänster för en ny och ständigt uppdaterad framtid.
2 SEMINARIER + 1 FEST
I maj presenterade vi vår unika studie med 00-isterna. Seminariet skapade stort intresse och vårt kontor fylldes till bristningsgränsen. Medieuppbådet var imponerande men inte lika imponerande som det dryga 50-talet barn i åldrarna 5-12 år som vi träffat och intervjuat under våren. Vilka insikter barnen försåg oss med och vilken spännande generation vi kommer att få lära känna! Helt olik de nu så omtalade och välkända 90-talisterna. De bångstyriga individualisterna.
I slutet av november bjöd vi in till seminarium igen. Återigen på eget initiativ, drivna endast av vår nyfikenhet och lust för att lära, satte vi tänderna i Framtidens Retail. Det ångrar vi inte. Trots mödosamt arbete med research och analys, jämte de leveransintensiva månaderna oktober och november var det ”sååå värt”. Intresset för ämnet är enormt. Till våren kör vi en repris, på uppdrag av en seminariedeltagare. Vilken komplimang.
Transformation återkom som tema i årets födelsedagsfirande. Vårt åttonde i ordningen. Med sminköser, dansterapi och gycklare hade våra gäster möjlighet att bli någon annan för en stund.
Det blev en sen kväll och vi har redan börjat planera 9-årskalaset. Det blir svårare och svårare att toppa föregående år.
6 TRENDRESOR
För att bygga vidare på vårt bildarkiv och vidga vårt trendperspektiv, åkte vi vår vana trogen iväg i april till Il Salone i Milano. Höstens trendspaning bedrivs bland annat, och alltid, på Biennalen i Venedig – i år två gånger för säkerhets skull. Sommaren spenderade och spanade vi i supertrendiga och hipstertäta Portland samt i musikmeckat Seattle på USAs västkust. Amsterdam avverkades en långhelg i september där det starkaste intrycket utgjordes av en skyltdocka, tillsynes kvinna, klädd i solglasögon, frack och hög hatt liggandes i en kista bjudande in förbipasserande att besöka optikern i vars skylfönster denna installation tog plats. Snacka om gränsöverskridande.
Quattroporte har tagit sig igenom ett omvälvande och synnerligen transformativt år med bravur. Ett gäng blåmärken och bulor har vi fått, men det hör till när man leker med de stora barnen och antar de utmaningar som bjuds när man vågar gå in i ett främmande territorium fulla av lust och nyfikenhet. Barn som kommer hem hela och rena efter en dag med sina kompisar har inte haft en rolig och lärorik dag.
Vi vill med vårt julbrev rikta ett stort tack till våra kunder och kompisar för ett synnerligen lekfullt 2013. Hoppas att vi ses någon gång under 2014, då vi garanterat kommer ställa till med nya hyss med såväl gamla som nya lekkamrater. Var beredda!