Svenska kronan har kraschat och det har aldrig varit så dyrt att åka utomlands eller att köpa importerade varor. Vi är den fattiga kusinen från landet och framtiden är mörk. Christer Gardell, den tennisspelande investeraren, ser bara en utväg: Sverige måste skaffa euro, annars slutar vi som Bulgarien eller Albanien. Utblottade.

Vad är orsaken till den havererade kronan? Svaret är att ingen vet. Riksbanken tog nyligen in en av världens ledande valutaexperter och han kunde inte hitta några ekonomiska fundament som kunde förklara kräftgången. Visst, Sverige har en liten valuta med en högt belånad befolkning och till det en kommersiell fastighetsbransch som tynger och som kan hota den finansiella stabiliteten. Danmark har också en högt belånad befolkning. Samtidigt har den danska valutan blivit 30 procent mer värd en den svenska. Dessutom har Sverige en stark export och visat god ekonomisk tillväxt under många år. Vi är undervärderade menar de flesta förståsigpåarna. En annan och bättre jämförelse är Schweiz. År 1971 var den svenska och schweiziska valutan nästan likvärdiga. Igår fick man betala drygt 12 kr för en schweizisk franc. Under de senaste tre åren har skillnaden mellan de två ländernas valutor accelererat. Kronan har försvagats med 30 procent.

4-4-2

Att köpa svenska kronor för en valutahandlare börjar bli lika udda som att en tysk skulle köpa en grekisk bil. Jag tror att orsaken till svenska kronans fall helt enkelt är ett varumärkesproblem. Sverige är inte ett land som någon attraheras av och varför ska man då köpa en produkt (läs svenska kronan) av en leverantör som man inte tror på. Utöver varumärkesproblemet tror förståsigpåare att det kommer gå sämre för Sverige än för andra länder. Vi har helt enkelt peakat, utan att vi själva riktigt har förstått att vi peakat. Det svenska varumärket är lika obsolet som det svenska fotbollslandslagets spelsystem 4-4-2. Vem hade väl trott att Sverige skulle förlora EM-kvalmatchen mot Österrike? Nä, just det.

Det är förstås lätt för mig att underbygga min hypotes genom att visa på hur bilden av Sverige förändrats över tid men tro mig, många av måtten visar på precis samma utveckling i vårt AI-system Q-Ball. Lägg märke i diagrammet nedan hur väl fallet för KPI:n Innovation följer valutakursen.

 

Jag säger inte att jag bevisat att det finns ett orsakssamband mellan vårt försvagade varumärke och valutakursen. Men rent logiskt känns det mer sannolikt att en minskad tro på Sveriges innovationsförmåga påverkar valutans värde än tvärt om. När jag sedan bryter ned utvecklingen till månadsvis blir det dessutom tydligt att det finns en eftersläpning.Om vi jämför Sverige med Schweiz med hjälp av några fler mått blir det ännu tydligare. Sverige har ett mycket svagare varumärke än sin rika kusin.

Sverige uppfattas vara mer kriminella, mindre entreprenöriella och mindre innovativa Och som grädde på moset har vi ett betydligt sämre rykte. Varför skulle någon vilja äga valuta i ett sådant vrak till land? Vi är kanske inte långt ifrån att investerare börjar blanka svenska kronan och då blir det allvarligt. På riktigt. Som på 500 procents-tiden.

Är det kört?

Nej, för det positiva i sorgebarnet Sverige, är att det är just ett varumärkesproblem och inte i huvudsak ett ekonomiskt problem. Svenska ekonomin är ännu inte 12 ggr sämre en den schweiziska. Med hjälp av begåvad politik och ett starkare kommunikativt uttryck än idag, har Sverige alla möjligheter att förstärka och förbättra sin svenska bild. Ett land som fostrat Hilma av Klint, Ingmar Bergman och Zlatan Ibrahimovic. Ett Sverige som har grundat IKEA, Volvo och Saab borde väl ändå kunna bättre?

Uppenbarligen har Svenska Institutet och Visit Sweden något att bita i. Om vi inte förbättrar bilden riskerar den bli verklighet. Något måste göras och det kvickt. Jag föreslår ett samarbete mellan Ludwig Göransson, Kuprinska & Kuprinski och Ruben Östlund som lyfter fram det skitigaste, underligaste och mest underbara det här landet har att erbjuda. En riktig soft-power bomb.

Mer än en slump?

Jag avslutar den här artikeln med en fråga. Tänk om den nedsmutsade svenska bilden inte är en slump utan ett led i en långsiktig strategi att försvaga Sverige? Utländska aktörer som vill Sverige illa. För då är det inte längre ett varumärkesproblem. Då är det en uppgift för informationsstridskrafterna och Sveriges säkerhet.