Richard Sjöberg

Chairman

Född: I Stockholm – uppvuxen i Trelleborg
Värderingsprofil: Flowsumer
Stjärntecken: Jungfru
Kinesiskt stjärntecken: Tiger

Sedan drygt 30 år är Richard tillbaka i Stockholm igen. Redan under sitt sista gymnasieår gav han sig in i serviceindustrin och på examensdagen drev han både en klädaffär och en kiosk.

Efter åtskilliga affärer med catering, grillrestauranger med mera, var steget inte långt till hans kommande jobb som konsulent för en grossist i servicebranschen. Lockelsen till opinionsbildning var dock alldeles för stor och Richard kunde inte motstå det erbjudna uppdraget som kampanjledare för Moderaterna – via ungdomsförbundet till riksorganisationen – där Richard ansvarade för valkampanjen 1991.

Via Burson-Marsteller, med kunder som McDonald’s och andra företag inom retail och många andra branscher kom Richard till Coca-Cola som Public Affairs and Communication Manager. Efter en tid på Kreab upptäckte Richard att Peter Majanen hade samma nördiga intresse för hur grundläggande värderingar påverkar beteenden och därmed framtidens samhälle.

Sedan september 2005 är Richard delägare och styrelseordförande för Quattroporte. Roligare kan man inte ha.

Specialistkompetens:

  • Kommunikation med fokus på beteendeförändringar
  • Kriskommunikation
  • Public Affairs
  • Moderator
  • Fokusgruppsledare och intervjuare

Oväntad kompetens:

Outtömlig kunskap om Kalle Anka

Intressen:

Politik, opinionsbildning, goda viner och god mat samt NAFS(k) och ankismen. (Nationella Ankistförbundet i Sverige (kvack).

TRE FRÅGOR:

Händelser som har haft betydelse för dig?

  • 1978-1980 opinionsbildning och systematisk mediebearbetning för elevrådet
  • 1980 Flyttar till Stockholm
  • 1986 Kommer in på dåvarande RMI Berghs diplomutbildning för Information och PR
  • 1988 Examen från RMI Berghs
  • 1991 Gifter mig med Elisabeth
  • 1993 Min äldsta dotter Sofia föds
  • 1993 Rekryterad av Lars Thalén till Burson-Marsteller där olikheter samlats för att lösa komplexa kommunikationsutmaningar med utgångspunkt i att nå affärsmål.
  • 1995 Min yngsta dotter Matilda föds
  • 2005 Vi startar Quattroporte utan en kund och 0kr i omsättning och lyckats vara lönsamma från första dagen

Vad tror du på?

Fakta och insikter som ger kraft i kommunikationen som gör att man kan ändra beteenden
.

Vem ska jobba med Richard?

Målstyrda kunder som kan ta en diskussion och gillar att ha kul under tiden.

Richard Sjöberg

richard.sjoberg@quattroporte.se
Mobil: 0702-685 113