Värderingsforskning
Värderingar och framtiden – varför är de så viktiga?
Värderingar kan till skillnad från framtiden mätas. Jag vet mycket litet om framtiden. Kanske kommer det bli en kall sommar? Börsen kommer att krascha imorgon? Kanske kommer Fredrik Reinfeldt bli präst? Om detta vet jag inget. Däremot kan värderingar till skillnad från framtiden mätas och studeras.
Forskning har också visat att värderingarna har mycket stor inverkan på hur framtiden kommer att utvecklas. De grundläggande värderingarna i samhället förändras långsamt och faktiskt också i ett bestämt mönster.
Vi vet också att framtidens värderingar finns hos dagens ungdomar. Även om det inte är så lätt att sätta ett likhetstecken mellan de två så finns det likheter mellan framtiden och ungdomars värderingar och framtiden. Om vi dessutom förstår kopplingen mellan värderingar och samhällsutvecklingen kan vi skapa bilder av en trolig framtid.
Värderingssegment
Nedan listar vi de sju olika värderingsprofiler, baserade på mångårig värderingsforskning resulterande i en unik metod att se trender i ett tidigt skede och därav skapa tydliga och mångfacetterade bilder av framtidens marknad och samhälle.
Värderingsprofiler
Klicka på flikarna nedan för att läsa mer om de olika profilerna.
Avantgardister:
Avantgardister är först med det senaste och förstår sammanhang bättre än någon annan. Inget nytt är henne främmande. Hon är en ”gate way” mot marknaden som alla måste passera. Gruppen ökar i framtiden.
Drivkrafter
– Att ta risker
– Att bli överraskad
– Att bli utmanad och omtumlad
Livsstil
– Experimentell
– Skapande och reinnovativ
– Utan gränser
Vad ger henne upplevelser?
– Musik
– Arkitektur, konst och design
– Helheter som består av motsatser
– Andra kulturer
– Spiritualitet och översinnlighet
Hur konsumerar hon?
– Mycket – mer än genomsnittet inom de flesta områden
– Resor, livsmedel och design är tre extremomåden
– Second Hand och Vintage
Flowsumers:
Flowsumers är nöjeslystna konsumenter som är villiga att betala ett högt pris för att bli underhållna. Gruppen ökar i framtiden.
Drivkrafter
– Att ha roligt
– Pröva det som verkar underhållande
– Att skämma bort sig själv
Livsstil
– Hedonistisk och självfokuserad
– Lever för dagen
– Utan gränser
Vad ger honom upplevelser?
– Resor
– Sex
– Det vackra och väldesignade
– Andra kulturer – det som inte finns här
– Det unika
Hur konsumerar han?
– Den grupp som har det största konsumtionsutrymmet
– Handlar mer kläder än någon annan grupp
– Resor, spel och second hand är också stort
Credister:
Credisterna är en aktiv och medveten grupp som kommer att ha betydelse i framtiden genom sin ”cred”. Gruppen ökar i framtiden.
Drivkrafter
– Vill att alla människor ska ha ett bra liv. Rättvisa och omsorg. Miljön.
– Söker lyckan, inte tillfredsställelse och status.
– Konstnärligt skapande. Att vara kreativ. Kritisk och ifrågasättande.
– Antikommersiell. Ideologiskt och övergripande perspektiv.
Livsstil
– Konsumtion får inte ta för mycket tid, kraft och kapital
– Ett bra boende, rejäla möbler. Funktionalism är idealet.
– Vill gärna vistas i naturen – Ludditer.
Vad ger henne upplevelser?
– Det som har historik och personlig anknytning.
– Tydlig kulturell hemvist och själ.
– Retro
Hur konsumerar hon?
– Försiktigt och med omsorg – undviker stora varumärken
– Köper det svenska, rättvisemärkta och miljövänliga
– Gärna second hand
– Det som har en tydlig upphovsman/designer
Explorers:
Explorers är på ständig jakt efter nya upplevelser – Stockholm är för litet. Gruppen ökar i framtiden.
Drivkrafter
– Vill åstadkomma saker
– Vill utbilda och förkovra sig – vill bli bäst
– Vill bli framgångsrik
– Äregirighet – men är ingen stor risktagare
Livsstil
– Aktiv
– Försöker ha koll på omvärlden
– Ett Bon- och Wallpaperliv är attraktivt
Vad ger honom upplevelser?
– Utlandsresor
– Samtidskonst
– Film
Hur konsumerar han?
– Utomlands
– Mitt i stan, gärna varuhus och mindre butiker
– Dyrt och ibland utan kontroll
Pragmatiker:
Pragmatiker fokuserar på familjen, de nära vännerna och boendet. Gruppen minskar i framtiden.
Drivkrafter
– Vill att de som står nära ska ha ett bra liv
– Familjens välgång, ett bra boende
– Socialt umgänge med de som man står nära
– Shopping är något funktionellt
Livsstil
– Nära naturen
– Hälsosamt liv
– Viktigt att vara fräsch och välvårdad
Vad ger henne upplevelser?
– Naturen
– Umgänge i hemmet
– TV-video
Hur konsumerar hon?
– Gärna på outlets och externa köpcenter, ibland i stan
– Väljer de stora kedjorna
– Vill hitta allt på ett ställe
– Håller budget
Posörer:
Posörer är en grupp som vill bli erkända, kända och synliga – bekräftelse är allt. Gruppen minskar i framtiden.
Drivkrafter
– Att bli respekterade och rika
– Se snygg ut – vara eftertraktad
– Bli bekräftad
Livsstil
– Ägnar mycket tid och tanke åt shopping
– Snygga kläder, dyra accessoarer och kosmetika
– Vill gärna vistas på inneställen
Vad ger henne upplevelser?
– Flärd, lyx och smak av det goda livet
– Bra erbjudande
– Att vara på en plats där allt finns att köpa
Hur konsumerar hon?
– Exklusiva produkter på rea
– De stora kedjorna
– Tillsammans med andra