Kundcases
STRATEGISK KOMMUNIKATION
Uppgift: Skapa ett kommunikationskoncept inför en ny kampanj för HPV-vaccination i Stockholms län
Uppdragsgivare: Stockholms Läns Landsting
År: 2013
Quattroporte har gjort en målgruppsanalys och kommunikationsstrategi som landade i det nya och emotionella kommunikationskonceptet för HPV-vaccination i Stockholms län. Målgruppen unga tjejer 22-26 år var själva med och skapade konceptet som baserades på mycket starka känslor och där personer som själv blivit drabbade var avsändare. Happy Li utformade kampanjen som synts på tunnelbanor och bussar under våren 2013.
Se kampanjen
FRAMTIDENS SVERIGEBILD
Uppgift: Tillsammans med uppdragsgivaren utveckla den Sverigebild som kan attrahera talang, kapital och besökare.
Uppdragsgivare: Visit Sweden
År: 2010-2011
Quattroporte deltog i strategiarbetet för att utveckla Sverigebilden. I det arbetet identifierade vi de centrala trenderna som kommer att påverka Sverige, genomförde en internationell segmenteringsstudie och deltog i utvecklandet av kommunikationsstrategin. I segmenteringsstudien identifierades Avantgardisterna som den mest intressanta framtidsgruppen för Sverige.
HUNCH ANALYSIS
Uppgift: Forskningsöversikt, möjlighetsanalys att i framtiden utveckla teknologi för att identifiera intuition och föraningar (hunches).
Uppdragsgivare: Vinnova
År: 2010
Quattroporte utredde tillsammans med den världsberömde designern Reed Kram och den ledande forskaren prof. Ronald Jones möjligheterna att skapa system för att identifiera föraningar. Forskning har visat att vissa personer har bättre förmåga att göra rätt sak i kritiska situationer. Exempelvis har brandmän innan en katastrof inträffat upptäckt att något har varit på väg att hända. Att skapa detektorer och möjlighet att snabbt kommunicera dessa föraningar har stort värde. Resultatet från studien är tyvärr konfidentiellt.
SIGNALFABRIKEN
Uppgift: Att skapa en nytt kvarter i Sundbyberg, attraktivt för boende och konsumenter.
Uppdragsgivare: Newsec och Koncept
År: 2010
Quattroporte genomförde medborgardialoger med personer från Sundbyberg och närliggande områden. I dialogerna gavs möjlighet att skapa framtidens kvarter. Två koncept togs fram av vilka ett valdes. Vi utvecklade även en varumärkesplattform och namnstudie. Det valda utvecklades av Quattroporte.
Signalfabriken
Alecta satsar drygt halv miljard i Signalfabriken
NCC Secures Assignment from Alecta to Build New Block in Sundbyberg for SEK 550 Million
Klartecken från Signalfabriken
Exklusiv intervju om Signalfabriken – Ett Sundbybergsprojekt med egen stark profil
FRAMTIDENS SÄKERHET
Uppgift: Utveckla framtidens säkerhetslösningar för den professionella marknaden.
Uppdragsgivare: ASSA ABLOY
År: 2005-2010
Quattroporte har vid upprepade tillfällen identifierat de trender som kommer att påverka säkerhetsbranschen inom de närmaste 3-5 åren. Tillsammans med ASSA ABLOY har Quattroporte också utvecklat framtidens säkerhetslösningar som exempelvis det elektromekaniska låset Aperio.
Assa Abloy Aperio Online Access Management
FRAMTIDENS DESIGN
Uppgift: Att tillsammans med de ledande universiteten i världen utveckla designprocessen och dess användningsområden.
Uppdragsgivare: Stanford, Konstfack, Imperial College m fl
År: 2009-
Quattroporte har deltagit för att identifiera de mest trender som kommer att påverka design under de närmaste åren. Tillsammans med ledande forskningsinstitutioner kommer en bok att publiceras på området.
Attendees and agenda (PDF)
Institute of Design at Stanford
STF
Uppgift: Att skapa ett erbjudande för framtidens turistorganisation.
Uppdragsgivare: STF
År: 2009
STF ska expandera och öka medlemsantalet med 200 000 medlemmar på 10 år. För att lyckas behöver organisationen skapa ett nytt koncept som förmedlar en ny bild av organisationen. Quattroporte genomförde en kvalitativ och en kvantitativ studie med totalt 4562 medlemmar i Sverige och 300 medarbetare – från värd till ledningsgrupp.
Ladda ner rapporten STF – framtidens koncept
BROMMA BLOCKS
Uppgift: Att skapa en attraktiv handelsplats för framtidens konsumenter.
Uppdragsgivare: KF-fastigheter
År: 2005-2006
Quattroporte genomförde en målgruppsanalys och identifierade de viktigaste konsumenttrenderna som kunde påverka utvecklingen av handelsplatsen. Olika vägval skapades där vi genomförde ekonomiska konsekvensbedömningar. Tillsammans med de mest intressanta målgrupperna utvecklades sedan konceptet där exempelvis positionering, typ av design och aktörer utvecklades. Vi deltog senare i arbetet med att utveckla infrastrukturlösningarna för Bromma Blocks. År 2009 stod första etappen H3 klar. Retail Award utnämnde 2011 Bromma Blocks till Sveriges bästa köpcenter/galleria.